Menu
  1. Home
  2. Over ons
  3. Occasions
  4. Honda
  5. Kawasaki
  6. Werkplaats
  7. Hyperpro
  8. Bagster
  9. Nieuws
  10. Contact

Nieuws

CMX500 Rebel 2023: Titanium Metallic 'S'-editie en drie nieuwe kleuren

Veel motorrijders die nu prille twintigers zijn – ook wel bekend als Generation Z, opgegroeid in het digitale tijdperk – beschouwen motorfietsen als meer dan enkel een vervoersmiddel. Het is een levenswijze. Een verlengde van hun karakter waarmee ze hun eigen identiteit kunnen uiten. De verwachtingen van deze groep zijn anders dan die van de grote massa motorrijders, en dat komt ook tot uiting in de machines die hen aanspreekt. Die moeten passen in hun leven, maar ook ruimte laten voor individuele creativiteit en personalisatie. Door traditie te vermengen met baanbrekende nieuwe ideeën en perspectieven wil de CMX500 Rebel exact die motor zijn. Zijn klassieke, tijdloze uitstraling doordrenkt met een eigentijdse, vooruitstrevende en unieke stijl maakten van de CMX500 Rebel een doorslaand succes bij zijn introductie in 2017. De populariteit bleef en groeide nog meer de komende jaren. Vooral bij vrouwelijke rijders, goed voor 33% van de eigenaars. Het maakte van de Rebel 500 de bestverkochte motorfiets in Europa in de ‘Custom’-klasse.

In 20YM werd de Rebel comfortabeler en praktischer met dank aan een beter zadel, betere ophanginsinstellingen en de toevoeging van een versnellingsindicator. Honda vernieuwde ook de koplamp en het achterlicht en dankzij de nieuwe LED-richtingaanwijzers werd alle verlichting LED. Een verfijnd uitlaatsysteem met een nieuwe uitlaatsensor zorgde voor EURO5-compatibiliteit. De Rebel is toegankelijk, eenvoudig te rijden en eenvoudig om mee te leven. Daarnaast geldt de custom ook als een blanco doek waarop de eigenaar zijn verbeelding de vrije loop kan laten. Mechanisch blijft het model onveranderd in 23YM, maar hij krijgt drie volledig nieuwe - en geweldig coole - kleurtjes, en een hedendaags gekleurde ‘S’-Editie.

De ontwikkeling van de Rebel begon in Noord-Amerika, waar ze erop gebrand waren op een andere manier dan gewoonlijk tot de verbeelding te spreken van een jongere generatie motorrijders. Het is een motorfiets geschikt voor het A2-rijbewijs, aangedreven door een 471 cc parallel twin en voorzien van heel wat koppel onderin en een soepele, lineaire krachtopbouw. De Rebel is slank en heeft een lage zitpositie. Dat maakt hem ook eenvoudig hanteerbaar bij lage snelheden. De rijpositie is relaxed en neutraal: de armen licht gestrekt en de voeten op de centraal gemonteerde voetsteunen. Het stalen buizenframe van de Rebel zorgt, in combinatie met de dikke banden, voor een fris en eigentijds ‘Bobber’-silhouet. De stoere zwart kleur domineert het geheel. De Rebel transformeert eenvoudig met slechts twee bouten van solo- naar duozitter.

Voor 23YM zal de Rebel verschijnen in volgende kleuropties:
- Mat Gunpowder Black Metallic (Nieuw)
- Pearl Smoky Gray (Nieuw)
- Candy Diesel Red (Nieuw)

De 23YM Rebel ‘S’ Edition zal beschikbaar zijn in de volgende kleurstelling:
- Titanium Metallic (Nieuw)

Styling & uitrusting

Twee sleutelwoorden vormden de leidraad bij de ontwikkeling van de Rebel: ‘SIMPLE’ en ‘RAW’. Tijdens deze oefening in minimalistisch ontwerpen telde elk detail mee. Het is een kunst op zich om zoveel te realiseren met zo weinig om handen. En de Rebel stelt niet teleur. Rollend op zijn dikke banden plaatst het lage, scherpe ‘bobber’-silhouet de rijder stevig binnenin de machine, met de hellende 11,2 liter benzinetank en het dikke stuur als kenmerkende elementen. Vanuit elke hoek is zijn gestripte vorm tekenend voor een uitzonderlijke individualiteit.

Alles dat een zwarte kleur kan hebben, heeft een zwarte kleur. Samen met het subtiele lakwerk accentueert dat het minimalistische ontwerp van de Rebel ten top. Alle verlichting is LED. De kenmerkende ronde koplamp heeft een diameter van 175 mm en staat gemonteerd via een beugel uit gegoten aluminium. Het ultradunne ovalen achterlicht en de kentekenplaathouder benadrukken de lage houding van de Rebel. De kleine ronde LED-richtingaanwijzers meten slechts 55 mm diameter. Vooraan zijn ze uitgerust met dagrijlichten. De snelheidsmeter is compact en heeft een negatief LCD-display met witte achtergrondverlichting. Het efficiënte én aantrekkelijke ontwerp toont ook een versnellingsindicator en geeft het brandstofverbruik weer. Het contactslot staat links onder de tank. Het zadel en de voetsteunen voor de passagier kunnen eenvoudig gedemonteerd worden. Accessoires zoals een bagagerek, tankpads, een vliegenschermpje, en een nylon zadeltas zijn beschikbaar bovenop de lederen accessoires.

De ‘S’-uitvoering – die nu afgewerkt wordt met een Titanium Metallic laklaag voor 23YM – is voorzien van fabrieksaccessoires zoals een koplampkuip met een getint windscherm, voorvorkkappen en beschermrubbers met retro-uitstraling en een special zadel met gestikt diamantpatroon.

Motorblok

Het 471 cc vloeistofgekoelde parallel twin motorblok met acht kleppen van de Rebel is afkomstig van de sportieve CBR500R. Dankzij een aangepaste mapping van het PGM-FI-injectiesysteem krijgt het blok een meer cruisergericht karakter. De aangepaste ontsteking en kleptiming zorgen ervoor dat het motortemperament in plaats van hoogtoerig en snel (bij de CBR) verandert naar koppelrijk vanaf de lage toeren met een soepele en lineaire vermogensafgifte doorheen het toerengebied. Het pittige piekkoppel van 43,3 Nm bij 6.000 tpm gaat samen met een piekvermogen van 34 kW (46,3 PK) bij 8.500 tpm. De krachtbron vindt het perfecte evenwicht tussen fysieke omvang en flexibele output. Boring x slag is 67 mm x 66,8 mm, met een compressieratio van 10,7:1. In de cilinderkop bedienen interne roltuimelaars de kleppen. De klepspeling wordt via vulplaatjes afgesteld en dat houdt het gewicht laag, waardoor wrijving afneemt en de klepveer minder belast wordt. Een stille (SV Chain) nokkenasketting werd aan de oppervlakte met Vanadium behandeld, wat de wrijving reduceert en betere bescherming biedt tegen stof en slijtage. De diameter van de inlaatklep is 26 mm en de uitlaatklepdiameter meet 21,5 mm. Wrijving neemt af dankzij het aanbrengen van tussenstroken op de zuigermantels. Daardoor vergroot het contactoppervlak en kan er olie doorheen de openingen lopen, wat zorgt voor betere smering. Een proces met een AB1-zoutbad, toegepast na isonietennitrering, brengt een beschermend oxidatiemembraan aan. De krukaspennen staan gefaseerd op 180° en een primaire balansas bevindt zich achter de cilinders, dicht bij het zwaartepunt van de motor. De balansasaandrijving en ook de primaire aandrijving gebeurt met dubbele frictietandwielen die aandrijfgeluiden reduceren. De vorm van de contragewichten van de krukas is aangepast aan de balansas. Dankzij het lichte gewicht draait het motorblok erg soepel en met verminderde trillingen. De carters hebben geïntegreerde cilinderbussen. Hun interne design vermindert het verlies bij oppompen dat kan ontstaan bij een 180° gefaseerde ontstekingsvolgorde. De diepe carterpan bevat 3,2 l olie. De versnellingsbak met zes versnelling is ontworpen voor moeiteloze schakelbewegingen, erg handig bij het rijden in de stad. Een assist-/slipperkoppeling maakt het schakelen lichter en soepeler en elimineert een stuiterend achterwiel bij snel terugschakelen. De 2-in-1-uitlaat stuurt de gassen eerst naar de katalysator, waarna ze in de expansiekamer terecht komen en vervolgens doorstromen naar de resonantiekamer. Dat veroorzaakt een zwaarwichtig pulserend geluid dat perfect past bij het afgeleverde koppel. Een Lineair Air Flow (LAF)-sensor en interne aanpassingen aan de 120 mm “Shotgun Style”-uitlaatdemper maken het motorblok compatibel met de EURO5-norm.

Chassis

Het kenmerkende stalen buizenframe ondersteunt het motorblok op drie plaatsen en accentueert de laag geplaatste looks van de Rebel. De veerconstanten en het olievolume van de voorvorkpoten werden geoptimaliseerd voor goede demping en een soepele rit. De naloop staat op 110 mm met een balhoofdhoek van 28°. De voorloop van de voorvork is 30 graden. Dat geeft samen met de wielbasis van 1.490 mm een zithoogte van 690 mm. De centraal geplaatste voetsteunen dragen bij aan de natuurlijke zithouding en zorgen voor een gebalanceerd, neutraal stuurkarakter. Een innovatieve achterbeugel is in het frame geïntegreerd, waardoor het dikkere zadel gescheiden is van het metalen spatbord. Het aangeschroefde aluminium subframe maakt verder personaliseren mogelijk. De 41 mm dikke voorvorkpoten staan met 230 mm breed uit elkaar voor een strakke, comfortabele en stijlvolle wegligging. De stalen ronde swingarm, 45 mm diameter, gebruikt twee stikstofgeladen achterschokdempers met 5 instellingen voor veervoorspanning. Banden van Dunlop in de maten 130/90-16 voor en 150/80-16 achter zijn standaard. De 16-duims aluminium gietwielen ogen fris en eenvoudig, waarbij de schijfrem met 296 mm diameter vooraan het spaakpatroon van het wiel kopieert. Vooraan beschikt de remklauw over een dubbele zuiger, achteraan over een enkele zuiger.

 

Print
Author: Lenie Mulder
0 Comments

Categories: Nieuws, Honda nieuwsNumber of views: 488

Tags:

Theme picker