Menu
  1. Home
  2. Over ons
  3. Occasions
  4. Honda
  5. Honda demodagen
  6. Kawasaki
  7. Werkplaats
  8. Hyperpro
  9. Bagster
  10. Nieuws
  11. Contact

Nieuws

Monkey 2023 kleuren: eerbetoon aan 60er jaren origineel

De Honda Monkey-motor is misschien wel het meest bekend als een groovy icoon uit de jaren 70, maar zag voor het eerst het levenslicht in 1961. Oorspronkelijk ontwikkeld als 49cc kinderspeelgoed voor Tama Tech, een pretpark in Tokio, bleek hij zo populair dat er een wegversie werd ontwikkeld, die aanvankelijk in 1963 naar Amerika en Europa werd geëxporteerd, met een opvallende chroom tank, opklapbaar stuur en vast gemonteerde wielen met een diameter van 5 inch. Zijn populariteit was gebaseerd op een schattig en sympathiek ontwerp, kleine afmetingen en ultralicht gewicht - waardoor hij een hele hoop plezier leverde in de stad. In 1969 waren de wielafmetingen toegenomen tot 8-inch in diameter en vanaf 1970 won de Monkey nog meer populariteit, toen de toevoeging van snel afneembare vork betekende dat hij in de kofferbak van een kleine auto zou passen.

In 1978 - een punt dat het begin van echte prime time voor de Monkey markeerde - was de motor opnieuw vormgegeven met een druppelvormige brandstoftank en werd hij enorm populair bij legioenen RV (recreatieve voertuig) -chauffeurs die handig vervoer nodig hadden om te gebruiken zodra ze geparkeerd stonden. En dit is waar en wanneer de brutale Monkey zijn plaats in miljoenen harten echt heeft gecementeerd; met zijn versnellingsbak met 3 versnellingen en centrifugaalkoppeling (waarvoor geen 'traditionele' motorvaardigheid nodig was) gaf het duizenden rijders hun eerste ervaring met gas geven op een tweewieler. Omdat hij zo leuk was en zo gemakkelijk te rijden, deed hij meer om het concept van motorfietsen aan een breder publiek te verkopen dan welke andere machine dan ook. Met zijn stevige banden, stuur in mini- ‘ape’-stijl, minuscule brandstoftank en groot, zacht zadel is de Monkey-look onmiskenbaar van zijn tijd, maar – net als de genegenheid waarin hij wordt vastgehouden – ook tijdloos.

En in 2018 was de tijd van de Monkey weer aangebroken. Geïnspireerd door het origineel (maar ook als een nuttig leuke 125cc-motorfiets die geschikt is voor de 21e eeuw) vrolijkte een gloednieuwe Monkey de wegen van Europa op. Voor 2022 kreeg de Monkey een motorupgrade, een extra versnelling, verfijningen van de ophanging en detailverbeteringen, waardoor de 'smile'-factor werd vergroot en extra dagelijkse bruikbaarheid werd ingebouwd. Mechanisch verandert er niets voor 2023 (23YM), maar drie gloednieuwe, ultraretro-lakopties betekenen dat Monkey-plezier in zakformaat er nog nooit zo goed uitzag.

De luchtgekoelde motor met twee kleppen van de MSX Grom produceert een vermogen van 6,9 kW en een koppel van 11 Nm. Hij is duurzaam en gebruiksvriendelijk, terwijl een versnellingsbak met 5 versnellingen langere ritten mogelijk maakt. Het stalen frame, USD-vorken, dubbele achterschokbrekers en 12-inch wielen rollen soepel; voor extra veiligheid worden de ABS-remmen gecontroleerd door de Inertial Measurement Unit (IMU). Dan is er natuurlijk de onnavolgbare Monkey-look, met de mini- ‘ape'-bars tot de opwaarts wijzende uitlaat. 23YM ziet de Monkey een passend eerbetoon brengen aan de versie uit 1967, met zijn geruite zadelpatroon en de klassieke Honda-stijl van die tijd. Dit is de eerste versie van de Monkey die ooit in Japan is verkocht.

Motor
De Monkey is uitgerust met een motor die is ontworpen om te rijden en plezier te hebben; 124cc, SOHC met 50 mm boring, 63,1 mm slag en compressieverhouding van 10:0:1. Hij produceert een piekvermogen van 6,9 kW bij 6.750 tpm met een piekkoppel van 11 Nm bij 5.500 tpm. Een correctieplaat beheert de stroom van aangezogen verse lucht en voedt het inlaatkanaal en een verbindingsbuis die zijn ontworpen om die luchtstroom te vergemakkelijken. De vorm van de airbox bevordert ook een soepele luchtstroom, soepele koppeloutput en flexibele rijeigenschappen. Voor EURO5-conformiteit gaat een compacte katalysator efficiënt om met afgewerkte gassen; de lengte van de uitlaatpijp is geoptimaliseerd voor de inlaatzijde, terwijl de uitlaatdemper een ontwerp met één kamer gebruikt voor efficiënte prestaties en een karakteristiek uitlaatgeluid.

De versnellingsbak met 5 versnellingen spreidt de verhoudingen uit elkaar voor een langer reisgemak en zorgt voor een meer ontspannen cruisevermogen. De topsnelheid is 91 km/u. De handmatige koppeling zorgt voor een motorfietservaring op ware grootte, terwijl 12-inch wielen voor een wendbare respons in de stad zorgen. Natuurlijk zorgen de kleine gestalte van de Monkey en de gegarandeerde balans bij lage snelheden ervoor dat hij gemakkelijk door de file kan. Het is ook een zuinige motor, die 1,5 liter/100 km verbruikt (WMTC-modus) door gebruik te maken van wrijvingsarme technologieën, zoals een offset-cilinder en een tuimelarm voor de klepaandrijving. Geavanceerde PGM-FI garandeert een zeer efficiënte verbranding.

Chassis & styling

Het stalen ruggengraatframe van de Monkey is afgesteld voor een geschikte balans tussen stijfheid en soepel gevoel - perfect voor de grote verscheidenheid aan omstandigheden waarin de machine is ontworpen om in te rijden. De achterbrug is ovaal in dwarsdoorsnede en weerspiegelt het cirkelvormige ontwerpthema. De wielbasis is 1.145 mm met een balhoofdhoek en naloop van 25°/82 mm en een minimale draaicirkel van slechts 1,9 m. Rijklaargewicht is 104 kg, met een zithoogte van 775 mm. Het zachte zadel is gemaakt van urethaan met een hoge dichtheid voor maximaal comfort. De USD-voorvork heeft een veerweg van 100 mm en zijn voorzien van een premium Alumite-afwerking. De dubbele achterschokbrekers zijn voorzien van tweetrapsveren in bijpassende kleur om de rijkwaliteit op slechte wegen te behouden. Ze hebben een veerweg van 102 mm; maximale bodemvrijheid is 175 mm. Een enkele remschijf van 220 mm voor en 190 mm achter zorgen voor veilige remprestaties, beheerd door het op IMU gebaseerde ABS. Dikke banden met blokpatroon zorgen voor een soepele rit en hebben de afmetingen 120/80-12 65J voor en 130/80-12 69J achter.

Klassieke Monkey-stijl (mini-ape-stuur, verchroomde spatborden, opwaarts wijzende uitlaat met gestempeld hitteschild, dikke banden, gewatteerd zadel en 'pinda'-tank) is een loyaal eerbetoon aan het origineel en biedt alle nodige items die nodig zijn om Monkeys te laten klinken met die van een bepaalde leeftijd en een veel jongere generatie. Oudere rijders vereenzelvigen zich met een zekere oneerbiedigheid uit de jaren 70 - misschien gekoppeld aan een herinnering aan hun eerste gevoel van motorvrijheid - aangeboren aan het ontwerp. Terwijl nieuwere rijders, al gewend aan alles wat met retro te maken heeft, zowel dat krijgen als iets onmiskenbaar funky om hen te onderscheiden van hun vrienden. Een ding dat iedereen verenigt, of je nu op een Monkey rijdt of er gewoon langsloopt, is de 'smile'-factor. Het is zó een motorfiets. Een stijlvolle bagagedrager van stalen buizen is verkrijgbaar als officieel accessoire - handig voor zwaardere ladingen tot 3,0 kg. De glanzende brandstoftank van 5,6 liter draagt ​​trots een historisch Honda-logo in 3D Classic Wing-design.

Voor 23YM is de Monkey verkrijgbaar in de volgende lakopties:
- Banana Yellow met nieuw geel frame, swingarm, achterveren, zwart/wit tartan zadel en witte tankvulling.
- Pearl Nebula Red met nieuw rood frame, achterveren, zwart/wit/rood tartan zadel en zilverkleurige tankvulling.
- Pearl Shining Black met zwart frame, swingarm, achterveren, zwart/wit tartan zadel en witte tankvulling 

Elektronica

Moderne technologie is volledig aanwezig naast de klassieke looks: een digitaal full-lcd cirkelvormig display met snelheidsmeter (die speels knipoogt wanneer het contact wordt aangezet), kilometerteller met twee dagtellers en zes-segments brandstofniveau-indicator; alle verlichting is led. Een 'golf'-patroonsleutel (die ook het Classic Wing-motief draagt) heeft een ‘Answer Back’ of antwoord-systeem dat de lichten met een druk op de knop laat knipperen om gemakkelijk te kunnen lokaliseren in drukke parkeergarages. Het eenkanaals ABS-systeem werkt met een IMU om de 'lift' van de achterkant bij krachtig remmen te verminderen.

Print
Author: Lenie Mulder
0 Comments

Categories: Nieuws, Honda nieuwsNumber of views: 406

Tags:

Theme picker