Menu
  1. Home
  2. Over ons
  3. Occasions
  4. Honda
  5. Honda demodagen
  6. Kawasaki
  7. Werkplaats
  8. Hyperpro
  9. Bagster
  10. Nieuws
  11. Contact

Nieuws

Black design voor de 2023 CB125R

Een tweewielercarrière in gang trappen gebeurt doorgaans met een eerste motorfiets die moet voldoen aan enkele fundamentele eisen: een gemakkelijk te bedienen chassis, uiterst wendbare bediening en een meeslepende, volwassen prestatie uit het motorblok. Wanneer die fundamenten dan ook nog eens verpakt zijn in een karakteristieke, stijlvolle styling en aangevuld worden door een aantal hoogwaardige onderdelen, dan heb je een extra speciale machine om de eerste stap in een leven op twee wielen te zetten. Honda beantwoordde de vraag naar dit soort pakket in 2017 met de toen gloednieuwe CB125R. Ze lanceerden deze kleinste telg uit Honda’s minimalistische Neo Sports Café-familie naast de CB300R en de CB1000R waarmee een gewaagde, uiterst kwalitatieve machine de rangen van Honda’s instapmodellen vervoegde.In 2021 kreeg de CB125R een gloednieuwe 4-kleppenmotor en een belangrijke upgrade van de voorwielophanging. Dat zette hem aan de top van een concurrerend veld en bovenaan het verlanglijstje van veel jonge rijders. Voor MY23 verhogen visuele updates de aantrekkingskracht nog verder. 

De opvallende stijl van de CB125R is een echte blikvanger en onderscheidt hem van de homogene massa. Het motorblok met dubbele bovenliggende nokkenas en vier kleppen levert een gezond vermogen van 11,0 kW en een koppel van 11,6 Nm. De 41 mm Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP) USD-voorvork brengt de veringkwaliteit van een grote motorfiets naar een kleine motorfiets. De remmen zijn al even indrukwekkend: een 296 mm zwevende remschijf aan de voorzijde wordt bediend door een radiaal gemonteerde remklauw met vier zuigers en ABS, geregeld door de Inertial Measurement Unit (IMU).

De MY23 CB125R zal te verkrijgen zijn in volgende kleurstellingen:
- Candy Chromosphere Red - met een nieuwe zwarte onderkuip en radiatorbeschermer
- Matt Gunpowder Black Metallic - met een nieuwe zwarte onderkuip, voorvork en radiatorbeschermer
- Matt Jeans Blue Metallic - met een nieuwe zwarte onderkuip en radiatorbeschermer
- Matt Crypton Silver Metallic - met een nieuwe zwarte onderkuip en radiatorbeschermer

Motorblok

De CB125R gebruikt zijn eigen EURO5-conforme 125 cc, DOHC 4V-motor die 11,0 kW levert bij 10.000 tpm en 11,6 Nm bij 8.000 tpm. De topsnelheid bedraagt 105 km/u en hij sprint in 11,3 seconden van 0 tot 200 m. De versnellingsbak heeft zes versnellingen. De boring en slag bedragen 57,3 x 48,4 mm, met een compressieverhouding van 11,3:1. De PGM-FI-brandstofinjectie zorgt voor een schone toevoer via het inlaatkanaal, het luchtfilter en de inlaatluchtdemper. De uitlaat is aan de onderzijde gemonteerd en afgewerkt met een einddemper met twee kanalen.

Chassis

Het vakwerkframe is opgetrokken uit een geperste stalen buizenconstructie en benadrukt de minimalistische uitstraling van de CB125R. De swingarm, vervaardigd uit staalplaat, heeft een onregelmatige vorm in de doorsnede. Frame en swingarm beschikken over een hoge stijfheid in de lengte en kunnen de torsie op het wiel probleemloos controleren zonder overbodige stijfheid of gewicht. De swingarm en draaiplaatjes vervaardigd uit geperst staal verankeren de kernsterkte van het chassis. Het zorgt voor soepele wendbaarheid met toch voldoende stabiliteit en feedback. Balhoofdhoek en naloop staan op 24,2°/90,2 mm De gewichtsverdeling van 51,6% voor en 48.4% achter zorgt voor een goed gripgevoel vooraan en eenvoudig stuurgedrag. Ook het lage rijklaargewicht (130 kg) en de compacte wielbasis (1.345 mm) helpen daarbij. Het dikke stuur kan 40° draaien en de kleine draaicirkel van 2,3 m maakt het eenvoudig om doorheen druk verkeer te laveren. De zadelhoogte is 816 mm. De 41 mm Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP) USD-voorvork gebruikt een drukverdelende demper in de ene vorkpoot en veermechanisme in de andere, wat zorgt voor uitstekende demping en een lager gewicht. Ook het formaat van de zuiger is groter, wat samen resulteert in meer fijngevoeligheid, schokabsorptie en controle. De monoshock achteraan is niet instelbaar. De overige uitrusting bestaat uit een radiaal gemonteerde vierzuigerremklauw die werkt op de naafloze remschijf van 296 mm diameter vooraan. Achteraan doet een enkelzuigerklauw hetzelfde op een remschijf van 220 mm. Tweekanaals ABS moduleert beiden. Het kwalitatieve systeem gebruikt een IMU (of Inertial Measurement Unit) om het ABS nauwkeurig te verdelen tussen voor- en achterzijde, afhankelijk van het gedrag van de motorfiets. De radiale bandenmaat vooraan meet 150/60R-17, achteraan 110/70R-17.

Styling & uitrusting

De styling van de CB125R is uniek en volgt het onmiskenbare ‘Neo Sports Cafe’-design van de CB1000R – een minimalistische retro styling met een erg moderne twist – en injecteert meer karakter in Honda’s beginnersmodel. De afgesneden staart is compact en fungeert als houder voor de achterste spatlap, die nu uit staal vervaardigd is in plaats van uit nylon. De voetsteunen voor rijder en bijzitter zijn van aluminium. Een dun (23,5 mm) en lichtgewicht (230 g) LCD-instrumentenpaneel geeft snelheid, toerental, benzineniveau en een versnellingsindicator weer met waarschuwingslampjes aan de bovenkant. De complete LED-verlichting – ook de richtingaanwijzers – voegen een extra premium gevoel toe. De koplamp hanteert een dubbele lichtstrook: de bovenste werkt als dimlicht en de onderste als grootlicht. Het achterlicht is het dunste ooit gemonteerd op een Honda-motor. Een hoekige cover verbergt de benzinetank van 10,1 liter. Met een verbruik van 2,19 l/100 km (45,5 km/l) kan de CB125R 455 km afleggen met een volle tank

Print
 
Author: Lenie Mulder
0 Comments

Categories: Nieuws, Honda nieuwsNumber of views: 570

Tags:

Theme picker