Menu
  1. Home
  2. Over ons
  3. Occasions
  4. Honda
  5. Honda demodagen
  6. Kawasaki
  7. Werkplaats
  8. Hyperpro
  9. Bagster
  10. Nieuws
  11. Contact

Nieuws

Forza 350 - Nieuwe looks!

De Forza-naam is al lang een gevestigde waarde in Honda’s aanbod van tweewielers. De geschiedenis van deze premium middelgrote scooter gaat terug naar het jaar 2000. Toen zette het eerste model de standaard voor de combinatie van een levendige rijervaring, veel opbergruimte en een innovatief gecombineerd remsysteem. De Forza werd hartelijk ontvangen in Europa en eigenaars prezen de veelzijdige handigheid van de motor in het alledaagse leven. Sinds zijn naam met de Forza 125 in 2012 opnieuw in het gamma kwam, verkocht Honda over heel Europa meer dan 170.000 motoren die de Forza-naam dragen, van de 125 over de 350 tot het topmodel uit de klasse, de Forza 750. Het handelsmerk van deze middenklasse Forza, sportiviteit in combinatie met het karakter van een Grand Tourer, evolueerde voortdurend en streefde ernaar om telkens opnieuw de verwachtingen te overstijgen. Het model is een echt vlaggenschip binnen Honda’s scooter-aanbod. Reeds in MY04 voegde Honda het S MATIC elektronisch bestuurde CVT (Continuously Variable Transmission) toe aan de Forza, samen met een diefstalbestendige Smart Key, het enorm efficiënte PGF-FI injectiesysteem en ruimte voor twee integraalhelmen onder het zadel. Voor MY05 kreeg de Forza 300 ABS-gestuurde remmen en in MY08 volgde de toevoeging van luxueuze extra’s zoals een audiopakket en speakers. Ook verbeterde het S MATIC (met gefaseerde automatische schakelmodus) en werd de Forza voorzien van een gecombineerd ABS-remsysteem. Voor MY16 kwam de Forza 300 opnieuw tevoorschijn, met een nieuw ‘sit-in’-design groot genoeg en comfortabel voor twee mensen, zelfs op de snelweg. Voor MY18 presenteerde Honda een radicaal gemoderniseerde Forza 300: lichter, smaller, strakker en sportiever. Het volgde daarmee het voorbeeld van kleine broer Forza 125, zonder de geliefde ‘GT’-aspecten overboord te gooien. In 2020 volgden enkele exclusieve updates, zoals het unieke limited edition kleurprofiel met grijs en glossy zwart en bijpassende Smart top box. In MY21 was het tijd voor vooruitgang: de Forza 350 werd nog sneller, nog praktischer – dankzij de toevoeging van Bluetooth en het Honda Smartphone Voice Control System – en, uiteraard, nog stijlvoller en gewenster. 23YM betekent een nieuwe sprong voorwaarts voor de Forza 350 met een strak nieuw ontwerp en twee nieuwe premium uitstraling.

Een gloednieuwe voorkuip, afgeleid van topmodel Forza 750, verheft de elegantie en verfijnde identiteit van de Forza 350. Het nieuwe vooraanzicht, geleid door de nieuwe, zorgvuldig vormgegeven dubbele LED-koplamp, brengt de Forza 350 helemaal up-to-date. De stijl is nieuw, de buitengewone praktische handigheid blijft dezelfde. Het elektronisch bediende scherm is over 180 mm instelbaar, voor maximale vrijheidsbeleving of meer windbescherming. Een USB Type C-aansluiting in het handschoenkastje fungeert als handig laadpunt. Bediening via Smart Key maakt de Forza 350 handig in gebruik, en onder het zadel is ruimte voor twee integraalhelmen. Het standvastige chassis blijft behouden, net als het 330 cc vloeistofgekoelde SOHC-motorblok met vier kleppen. Dankzij de geïntegreerde tractiecontrole via Honda Selectable Torque Control (HSTC) blijft de grip aan het achterwiel behouden. Met 21,6 kW piekvermogen en 31,9 Nm koppel geniet je van sterke prestaties door het hele toerengebied. Met een vinnige acceleratie behaalt deze Forza 350 een topsnelheid van 137 km/u. Het opgefriste instrumentenpaneel staat de Forza 350-rijder toe om zijn of haar smartphone te verbinden via Bluetooth en te bedienen via het Honda Smartphone Voice Control (HSVC)-systeem. Het systeem is vanaf 23YM compatibel met zowel IOS- als Android-toestellen.

De 23YM Forza 350 verschijnt in volgende kleurstellingen:

- Pearl Siena Red **NIEUW** 
- Matt Robust Gray Metallic **NIEUW** 
- Matt Pearl Pacific Blue met nieuwe bronskleurige wielen
- Matt Cynos Gray Metallic
- Pearl Falcon Gray

Styling & uitrusting

De elegante en verfijnde voorkuip van de Forza 350 straalt energieke sportiviteit en smaakvolle aantrekkelijkheid uit. De nieuwe vormgeving verheft zowel de stijl als de aerodynamische efficiëntie. De nieuwe koplampen, geïnspireerd door die van de Forza 750, zorgen voor het onmiskenbare Forza-aanzicht. Het zuivere, eenvoudige ontwerp benadrukt zijn premium aantrekkingskracht. Het zadel staat op 780 mm hoogte. Er is ruim voldoende plaats voor twee, en de rijpositie zorgt voor een veilige en omsloten geheel. De verlichting is volledig LED. Onder het zadel is ruimte voor twee integraalhelmen. De opbergruimte kan opgedeeld worden in een ruimte voor je helm en/of regenkledij en tassen in A4-formaat. Binnenin het kuipwerk links vooraan vind je een kleine opbergruimte om bijvoorbeeld je smartphone of een flesje water in op te bergen. Je vindt er ook een USB-oplaadpoort terug Om volledig verbonden te blijven, beschikt de Forza 350 over het Honda Smartphone Voice Control System. Daarmee verbind je onderweg jouw Android-toestel en bedien je via stemcontrole telefoonoproepen, e-mail, muziek en navigatie – een headset in de helm is hiervoor een vereiste. Voor 23YM zullen veel van de HSVCs-functies ook beschikbaar zijn voor IOS-smartphones. De smartphone verbindt met het dashboard via bluetooth en de bediening van het HSVCs gebeurt via het bedieningselement aan de linkse stuurhelft.

De Smart Key van de Forza 350 bedient zowel de centrale ontstekingsschakelaar als de opbergruimtes aan de scooter. Ook de optionele Smart topkoffer van 45 liter open en vergrendel je met dezelfde sleutel. De Smart Key blijft eenvoudigweg in je zak zitten wanneer je de topkoffer opent. Wanneer je wegwandelt, vergrendelt de topkoffer automatisch. Je kan ook de fysieke sleutel gebruiken om de topkoffer te vergrendelen. Het werkingsmechanisme van het slot zit verwerkt aan de achterkant van de machine waardoor het interne volume van de topkoffer behouden blijft.

De knipperlichten voor- en achteraan beschikken over een noodstopsignaal of Emergency Stop Signal (ESS). Wanneer het ABS bruusk remmen detecteert, gaan de richtingaanwijzers snel knipperen om andere weggebruikers te waarschuwen. Het vernieuwde instrumentenpaneel bestaat uit een analoge snelheidsmeter en toerenteller die het digitale display flankeren. Dat display kan switchen tussen drie modi: 1) kilometerteller, resterend bereik en huidige verbruik, 2) tripteller, gemiddeld verbruik en klok of 3) buitentemperatuur en batterijsensor.

Motorblok

Verregaande technologieën om wrijving te reduceren maken van het eSP+-motorblok een krachtige aandrijfbron die ook nog eens minder belastend is voor het milieu. Het 330 cc-motorblok met enkele bovenliggende nokkenas, vier kleppen en benzine-injectie produceert een piekvermogen van 21,6 kW bij 7.500 tpm. Het piekkoppel bedraagt 31,9 Nm bij 5.250 tpm. De topsnelheid bedraagt 137 km/u. Vanuit stilstand sprint de Forza 350 200 m in 10,4 seconden. Boring is 77 mm met 70,7 mm slag. De compressieratio bedraagt 10,5:1. De rollende kleptuimelaar, krukas met glijlagers en het gesloten carter zorgen voor langdurige betrouwbaarheid en krachtige prestaties. Voor een verbeterde koeling van de zuigers spuit een oliesproeier olie recht naar de achterkant van de zuiger, net zoals bij de Honda CRF450R. Dat vervroegt de ontstekingstiming en verbetert het ontbrandingsresultaat. De oliecapaciteit is 1,8 liter. De airbox met capaciteit van 5,5 liter voedt het gasklephuis met een diameter van 36 mm. De inlaatpoort trekt nu efficiënter lucht binnen dankzij de gecreëerde ‘tuimelstroom’ binnen in de cilinder. Daardoor ontbrandt de benzine op een consistentere manier. De uitlaatgassen worden via een rechte uitlaatpoort naar buiten gestuurd. Om de weerstand van de uitlaatdampen te verminderen, is de einddemper opgedeeld in twee kamers. Een 5 mm offset cilinder, een hydraulische nokkenkettingspanner en een spoelpomp verminderen de interne wrijving. De pomp, ook gebruikt op prestatiegerichte machines, verlaagt de interne druk van het blok, vermindert oliebeweging en pompverliezen en reduceert interne rotatiewrijving. Een balansas vermindert trillingen en draagt bij tot een vlotte, aangename rijervaring De automatische centrifugaalkoppeling bedient het V-MATIC schakelmechanisme (met de ratio’s afgesteld voor een kwieke reactie bij lage snelheid en slimme acceleratie) en de riem voor de eindaandrijving. Het motorblok is uitgerust met het Honda Selectable Torque Control (HSTC). Dat systeem detecteert elk snelheidsverschil tussen voor- en achterband en berekent de wielslip. Het past vervolgens het geleverde motorkoppel aan via het injectiesysteem om zo achterwieltractie terug te winnen. Het HSTC kan je ook uitschakelen via een bediening aan de linkse stuurhelft. Een knipperende ‘T’ op het digitale dashboard geeft aan wanneer het systeem in werking treedt. Het benzineverbruik is een opperzuinige 3,33l/100km (30 km/l) in WMTC-mode. Met een benzinecapaciteit van 11,5 liter geeft dat een bereik van meer dan 340 km.

Chassis

Een stevig maar lichtgewicht stalen buizenframe vormt de basis voor het vertrouwenwekkende rijgevoel van de Forza 350. De wielbasis is 1.510 mm, balhoofdhoek 26,5° en naloop 89 mm. De radiator staat vóór de benzinetank, wat zorgt voor een betere koeling. De accu staat tussen de benzinetank en de opslagruimte onder het zadel en verlegt de massa zo naar het centrum. Het rijklare gewicht bedraagt 184 kg. De zadelhoogte is 780 mm. De rijhouding is rechtop, wat zorgt voor een uitstekend blikveld rondom. Het stuur is 754 mm breed, de voorkant meet 580 mm in de breedte en de spiegelafstand is 860 mm. Deze compacte omvang zorgt voor moeiteloze beweegbaarheid doorheen het drukste stadsverkeer. Een soepele telescopische voorvork van 33 mm zorgt voor demping vooraan. De dubbele schokbreker achteraan – met 7-traps instelbare veervoorspanning – vangt de klappen achteraan op. De aluminium swingarm bestaat uit één geheel. De band op het 15-duims voorwiel uit gegoten aluminium heeft maat 120/70-15 en het 14-duims achterwiel draagt een band met maat 140/70-14. Deze combinatie zorgt voor maximale tractie en rijcomfort. Een enkelvoudige remschijf van 256 mm diameter zorgt voor de nodige remkracht vooraan. Achteraan doet een enkelvoudige remschijf van 240 mm diameter hetzelfde. Tweekanaals ABS ondersteunt de remmen op gladde ondergrond.

Print
 
Author: Lenie Mulder
0 Comments

Categories: Nieuws, Honda nieuwsNumber of views: 665

Tags:

Theme picker