Menu
  1. Home
  2. Over ons
  3. Occasions
  4. Honda
  5. Kawasaki
  6. Werkplaats
  7. Hyperpro
  8. Bagster
  9. Nieuws
  10. Contact

Nieuws

2022 Honda CMX 1100 Rebel

De CMX500 Rebel, een A2-rijbewijsvriendelijke 500 cc-tweecilinder die in 2017 ten tonele verscheen, deed het klassieke motorrijden versmelten met baanbrekende nieuwe ideeën. Hij wist meteen een jongere generatie rijders te verleiden, voor wie een motor zoveel meer is dan louter een vervoermiddel. Motorrijders die hun tweewieler als een verlengde zien van hun levenswijze. Een mentaliteit. Een uitdrukking van individuele identiteit. De Rebel combineert de tijdloze ‘bobber’-uitstraling met een unieke, eigentijdse en vooruitstrevende stijl, wat in het allereerste verkoopseizoen een schot in de roos bleek. En het is geen eendagsvlieg: in 2019 was de Rebel de derde bestverkochte custom style motorfiets in Europa. In zijn standaardvorm bewees de Rebel al een geslaagde creatie te zijn die toegankelijk en eenvoudig te rijden is. Bovendien was de Rebel ook een blank canvas, waarop de nieuwe eigenaar z’n verbeelding de vrije loop kon laten. In 2021 trad een nieuwe motor in die voetsporen: de CMX1100 Rebel. Honda nam de essentie van wat de kleinere CMX500 Rebel zo speciaal maakte en voegde meer vermogen, meer karakter en de meest geavanceerde technologie toe. Gewapend met alle voorgaande én een licht prijskaartje, is de CMX1100 Rebel de uitgelezen motor voor al wie een stapje hogerop wil, of een overstap ambieert van een heel ander segment - het is een ideale machine voor de rijders die net dat tikkeltje anders willen gaan rijden. Voor 2022 blijft de CMX1100 Rebel op mechanisch en motorisch vlak ongewijzigd, maar op esthetisch vlak krijgt hij een boost door middel van een nagelnieuwe kleurstelling.
 

De CMX1100 Rebel heeft een dubbele persoonlijkheid. Ontworpen voor een ontspannen, laid back ritje, maar eveneens paraat voor een spannende rijervaring wanneer een bochtige weg zich aanbiedt. Rijders die van kleinere motorfietsen overstappen zullen de behapbare afmetingen (zadelhoogte bedraagt slechts 700 mm) en ditto gewicht zeker waarderen, terwijl meer ervaren rijders meteen plezier zullen beleven aan de bestuurbaarheid van de machine dankzij het stalen buizenframe, de kwalitatieve ophanging en de krachtige remmen. Zowel beginners als ervaren rijders zullen als een blok vallen voor het karakter, het vermogen én de diepe ronk uit de 1.084 cc paralleltwin. Het motorblok, bekend van de CRF1100L Africa Twin, werd opnieuw afgesteld voor buitengewoon veel kracht bij lage en middelhoge toeren. Throttle By Wire zet dan weer de deur open voor elektronische rijhulpjes via de drie rijmodi. Daarin worden verschillende parameters (zoals vermogen, motorrem, tractiecontrole via het HSTC of wheeliecontrole) aangepast naargelang de rijomstandigheden of de stemming van de rijder. Ook het schakelschema van het optionele Dual Clutch Transmission (DCT)-systeem is instelbaar. Cruisecontrole is standaard. Als 21e -eeuwse bobber spreekt de gestripte stijl van de Rebel 1100 boekdelen dankzij het minimalisme. Stalen spatborden voor- en achteraan vullen de dikke banden aan, de ronde koplamp complementeert het ronde, negatieve LCD-display en mengt ouderwetse uitstraling met moderne LED-lampen. Een USB Type C-oplaadpoort voegt moderne handigheid toe aan de opbergruimte onder het zadel.

De 2022 Rebel 1100 zal in volgende kleurstellingen beschikbaar zijn:
- PEARL STALLION BROWN 🆕
- GUNMETAL BLACK METALLIC


Styling & uitrusting

  • Rauwe stijl als statement voor gespierde, subtiele eenvoud
  • Volledige LED-verlichting met vier LED-lampen in koplamp
  • Ontstekingsknop opent het zadel met opbergruimte en USB Type C-oplaadpunt.
  • Cruisecontrole is standaard

De gitzwarte CMX1100 Rebel heeft een eenvoudige, rauwe en ‘onbewerkte’ uitstraling, gecreëerd door Honda’s R&D-studio in de VS die eerder ook de CMX 500 Rebel ontwierpen. De minimalistische gestalte heeft veel diepgang en is lang en laag met een smalle body en een tweekleurige benzinetank van 13,6 liter. De verhoudingen worden op een natuurlijke manier aangevuld door de rijder. De spatborden voor- en achteraan, vervaardigd uit staal van 1 mm dikte, zijn bevestigd aan de gegoten aluminium beugels. Over de hele lengte vind je details terug die de unieke Rebel-uitstraling benadrukken. De klassiek gevormde koplamp staat laag, op 175 mm, en omhult vier LED-lampen voor een typisch uitzicht. De smalle ronde richtingaanwijzers van 55 mm hebben ook een klassieke look, maar het ovale, heldere LED-achterlicht straalt dan weer een eigentijdse ondertoon uit die rijmt met andere details van de Rebel. Het zadel werd ontworpen voor optimale ondersteuning voor de rijder tijdens het optrekken en blijft tegelijkertijd zacht en comfortabel. Het zitvlak achteraan is eenvoudig en snel te (de)monteren zodat een passagier kan meerijden. Onder het zadel vind je een opbergruimte van 3 liter met een USB Type C-oplaadpunt. Het 120 mm negatieve LCD-instrumentenpaneel geeft de informatie op een intuïtieve manier weer. Het contactslot staat aan de linkerkant van het frame en dient ook om het bagagevak onder het zadel te openen. Het overzichtelijke stuur staat gemonteerd met stevige stuurklemmen. Via de linker stuurhelft bedien je de rijmodi en het optionele DCT. Cruisecontrole is standaard gemonteerd voor die lange ritten op de snelweg.


Motorblok

  • 1,084 cc paralleltwin
  • Sterke prestaties en een uitgesproken karakter
  • Throttle By Wire motormanagement en een opgewaardeerde uitlaatnoot

Het motorblok van de Rebel 1100 is een 1.084 cc SOHC tweecilinder met 8 kleppen die 64 kW presteert bij 7.000 tpm en een maximaal koppel van 98 Nm haalt bij 4.750 tpm. Uitstekende cijfers voor dit marktsegment, en een garantie op sterke prestaties. Dankzij een toenemende inertie via een zwaarder vliegwiel, is de gasrespons in lage toeren erg sterk met een uitgesproken karakter. Het compacte formaat van het blok (dankzij de Unicam-aandrijving en smeersysteem met halfdroog carter) houdt de massa netjes gecentraliseerd en het zwaartepunt laag. En toch blijft de grondspeling maximaal, dankzij het lage framedesign. De 270° gefaseerde krukas en het bijbehorende, onregelmatige ontstekingsinterval zorgen voor een pak karakter. Voorts garanderen het unieke uitlaatsysteem, én de kleptiming en -lift voor een sterker, pulserend gevoel tijdens het rijden. Passend bij de dubbelzijdige persoonlijkheid van de Rebel verandert het gevoel uit het blok van harmonieus bij lage toeren naar meer onstuimig en sensationeel naarmate de toeren oplopen. Het motorblok beschikt over Throttle By Wire (TBW), en het PGM-FI-injectiesysteem voedt het gasklephuis via de 7 l-airbox. De uitlaat is afgesteld om een diepe geluidsgolf te laten galmen doorheen de 5,3 l ovaalvormige dempers bij minder dan 4.000 toeren, en schakelt over naar een krachtigere, hoge toon naarmate het toerental klimt. De krukkasten zijn verticaal gesplitst, met de waterpomp in het koppelingshuis en de thermostaat geïntegreerd in de cilinderkop. Zowel de manuele als de DCT-versie hebben gelijkaardige carters met enkele kleine uitwendige verschillen. De beweging van de zuigers neutraliseert secundaire vibraties, terwijl de primaire vibraties uitgebalanceerd worden via de dubbele balansassen. De water- en oliepomp worden aangedreven door de balansassen. Een krukaspulsator beheert onjuiste verbrandingsdetectie, wat belangrijk is voor compatibiliteit met de EURO5-norm. Lineair Air Flow (LAF)-sensoren in de uitlaatbochten meten op een accurate manier het lucht-benzinemengsel.


Motorelektronica

  • Drie standard rijmodi en een USER-modus
  • Drie niveaus Honda Selectable Torque Control en wheeliecontrole

Het TBW-systeem beheert de motorprestaties en het motorkarakter, de mate van het Honda Selectable Torque Controle (HSTC) en de wheeliecontrole. Drie standaardinstellingen beïnvloeden elk op hun eigen manier de prestaties van de motor op vele vlakken. Via de bediening op de linkerstuurhelft kies je de gewenste rijmodus. Een symbool op het display geeft aan wanneer het HSTC in werking treedt.
STANDARD is de gebalanceerde modus waarbij vermogen, motorrem, wheeliecontrole en HSTC evenwichtig zijn afgesteld voor een relaxte rit bij lage toeren, maar waarbij ook het volle potentieel van de Rebel vrijgelaten wordt naarmate het toerental en het tempo stijgt.
SPORT geeft je een agressiever motorkarakter met meer vermogen en remkracht, met lage wheeliecontrole en weinig HSTC voor maximale prestaties.
RAIN levert minder vermogen af en minder felle remkracht, met veel wheeliecontrole en HSTC, voor een relaxte rit en extra geruststelling op natte oppervlakken.
USER geeft je de mogelijkheid om de parameters aan te passen en zelf de ideale combinatie voorop te stellen. Eens ingesteld blijft de USER-setting in het geheugen, dus het is niet nodig om de instellingen bij elke rit telkens opnieuw in te stellen.
 

Dual Clutch Transmission (DCT)

  • Drie standaard ‘D’-modi (automatisch) schakelschema’s die overeenstemmen met de rijmodus
  • Aanpasbare USER-modus

Honda’s DCT-technologie bestaat nu al twaalf jaar, en meer dan 140.000 Honda-tweewielers uitgerust met DCT gingen over de toonbank in Europa sinds 2010. Het systeem schakelt consistent en naadloos en voelt erg snel heel natuurlijk aan. Het system gebruikt twee koppelingen: een om op te starten en voor 1e, 3e, 5e en 7e versnelling, de andere voor 2e, 4e en 6e versnelling, met de hoofdas voor elke koppeling verstopt in de andere om het geheel compact te houden. Elke koppeling wordt onafhankelijk bestuurd door een eigen elektro-hydraulisch circuit. Wanneer geschakeld wordt, kiest het systeem op voorhand de doelversnelling via de koppeling die op dat moment niet gebruikt wordt. De eerste koppeling wordt dan automatisch ontkoppeld en tegelijkertijd neemt de tweede koppeling over. Het resultaat is een consistente, snelle en naadloze schakelbeweging. Via de dubbele koppeling gaat de overschakeling van de ene naar de volgende versnelling gepaard met nagenoeg geen enkel verlies van aandrijving op het achterwiel. Dat zorgt ervoor dat je als rijder bijna geen enkele schok of trilling ervaart bij het schakelen, waardoor de overdracht erg direct en soepel aanvoelt. Andere voordelen zijn duurzaamheid (aangezien er geen versnelling gemist kan worden en de tandwielen dus niet beschadigd kunnen geraken), het gegeven dat je niet kan stilvallen, zorgeloos rijden doorheen de stad, minder vermoeiend rijden en meer ‘brain space’ die je kan inzetten voor andere aspecten van het rijden zoals rijlijn, bochtenwerk en remmen. Het DCT-systeem kan je op twee manieren gebruiken: Automatic of Manual Transmission. Bij de eerste hanteert het systeem voorgeprogrammeerde schakelpatronen. De keuze om te schakelen wordt daarbij gebaseerd op de constante monitoring van snelheid, versnelling en toerental van de motor.
Met Manual Transmission geactiveerd kan je schakelen via de peddels aan de linkerstuurhelft. Dankzij het TBW-systeem is het DCT-schakelpatroon gelinkt met de drie rijmodi.
STANDARD-rijmodus biedt het DCT-schakelschema een evenredige balans tussen rustig cruisen in hoge versnelling en acceleratieplezier in de lage versnellingen.
- RAIN schakelt sneller op voor een erg soepele rit
- SPORT jaagt het blok hoger in toeren vooraleer geschakeld wordt, en terugschakelen gebeurt ook bij hoge toeren voor meer motorrem.
De USER-modus staat je toe om een van de drie DCT-schakelschema’s te gebruiken bij eender welke rijmodus
 

Chassis

  • Kenmerkende ronde buizenframe dat de Rebel-stijl benadrukt
  • Stuurgeometrie die stabiliteit en gemakkelijk rijgedrag levert
  • 43 mm cartridge-style voorvorkpoten en piggyback achtervering, beiden met instelbare voorspanning
  • Radiaal gemonteerde vierzuigerremklauw en 330 mm schijf vooraan
  • 130/70B18, 180/65B16 voor- en achterbanden

Het stalen buizenframe van de Rebel 1100 is een styling-statement op zichzelf en steunt op dezelfde rauwe en eenvoudige principes als diens kleine broer. Centraal staat dezelfde thematische lijn die diagonaal van voor naar achter loopt, met de benzinetank als belangrijk esthetisch onderdeel geplaatst boven de 35 mm dikke hoofdbuizen – uiteraard dikker dan die van de CMX500 Rebel. De swingarm met 50,8 mm diameter heeft een bijpassende stijl. De wielbasis is 1.520 mm. De voorvorken staan onder een hoek van 30° om de cruise-style alle eer aan te doen, 2° ruimer ten opzichte van de balhoofdhoek van 28°. Naloop is 110 mm. Deze combinatie levert de juiste uitstraling en zorgt voor stabiliteit in een rechte lijn met nauwkeurige, eenvoudige stuurbaarheid. Rijklaar gewicht is 223 kg voor de standaard Rebel 1100 en 233 kg voor de DCT-versie. De zadelhoogte is een eenvoudige 700 mm. De driehoeksverhouding tussen stuur, zitvlak en centraal gemonteerde voetsteunen plaatsen de rijder stevig ‘in’ de motorfiets. De algemene geometrie staat riante hellingshoeken toe van 35° aan elke kant (door Honda gemeten), wat betekent dat de Rebel 1100 in z’n sas is tijdens een bochtige trip waar de ene apex de volgende opwacht. De cartridge-style voorvork is uitgerust met zwarte tweedelige buitenste vorkbuizen (gefabriceerd uit gegoten en geperst aluminium) die passen bij de 43 mm binnenste vorkbuizen afgewerkt met een donkere navy titanium coating. De dubbele schokbreker achteraan heeft een ‘piggyback’-reservoir, en de voorspanning is zowel voor- als achteraan in te stellen. Remkracht komt via de radiaalgemonteerde monoblock vierzuigerremklauw die zich vastbijt in de 330 mm remschijf vooraan en een enkelvoudige zuigerklauw met 256 mm remschijf achteraan. Beide kanten beschikken over ABS. Aluminium gegoten wielen met 5 sportieve Y-vormige spaken zijn uitgerust met dikke banden; 180/65B16 achteraan en 13/70B18 vooraan.
 

Accessoires

Accessoires maken deze motorfiets nog completer dan hij al is. Daarom voorzien we heel wat Honda Genuine accessoires beschikbaar die je meteen op de Rebel 1100 kan monteren. We deelden de accessoires op in twee categorieën die passen bij de verschillende rijstijlen van onze Rebelrijders: de ‘Street’-collectie en de ‘Tour’-collectie

‘STREET’
- Gewatteerd zadel – standaard of voorwaarts geplaatst vervangzadel, in zwart of bruin
- Bagagedrager achteraan
- Tankpad
- Koplampschermpje
- Korte spatlap vooraan
- Stripings op de wielen

‘TOUR’
- Gewatteerd zadel – standaard of voorwaarts geplaatste vervangzadel, in zwart of bruin
- Rugleuning voor passagier
- Achterbagagedrager
- Textiel zadeltas
- Windscherm

Print
Author: Lenie Mulder
0 Comments

Categories: Nieuws, Honda nieuwsNumber of views: 907

Tags:

Theme picker