Menu

Natuurlijk heeft onze kledingafdeling ook een ruim assortiment motorhelmen, o.a. van de bekende merken Shoei, Schuberth, HJC, Roof, Shark en Held. Voor ieder type motorrijder is er wel een passende helm verkrijgbaar, van jethelm tot systeemhelm, van stoer tot opvallend, van XXS tot en met XXXL. 

Helmen worden gemaakt van verschillende materialen. Het materiaal van de schaal bepaald de kwaliteit en de levensduur van de helm. De levensduur varieert tussen vijf en acht jaar. Er zijn meerdere kunststoffen mogelijk voor de productie van de buitenschaal, ABS en Polycarbonaat zijn het meest gebruikt. Deze hebben een levensduur tot 5 jaar. Dan zijn er nog composiet schalen, deze zijn gemaakt van onder andere Carbon, glasvezel, aramide of een mix hiervan. Deze helmen gaan tussen de 5 en 8 jaar mee. De levensduur is mede afhankelijk van de blootstelling aan UV-licht en hoe intensief de helm wordt gebruikt. Bij helmen die lang meegaan is het raadzaam om op de helft van de levensduur het binnenwerk te vervangen door een nieuw setje, dat komt de pasvorm en dus de veiligheid ten goede.

Bij de meeste van de helmen die wij aanbieden zit er standaard een zonnevizier in de helm. Een zonnevizier is erg handig, je kunt het met één hand bedienen, rij je tegen de zon in dan doe je hem naar beneden en als je hem niet meer nodig hebt doe je hem met hetzelfde gemak weer omhoog, in tegenstelling tot rijden met een zonnebril of een donker vizier is dit erg eenvoudig af te wisselen. Bij het grootste deel van de helmen zit er standaard een Pinlock in de helm. Een Pinlock is een extra kunststof schermpje dat aan de binnenkant van het vizier wordt geplaatst en ervoor zorgt dat je in alle weersomstandigheden helder zicht houdt doordat je vizier niet beslaat. Niet alleen erg prettig maar zeker veel veiliger. Wordt de Pinlock niet standaard bijgeleverd bij de door jou gekozen helm dan kan deze in de meeste gevallen gewoon worden besteld. 
De betere helmen hebben diverse maten buitenschalen. Niet alleen vermijd je daarmee dat je met een buitenproportioneel grote helm op je hoofd loopt, het is ook veiliger. Bij helmen met een vaste maat buitenschaal wordt deze opgevuld met een dikkere en dus zwaardere binnenschaal of met een dikkere voering die al snel losser zal gaan zitten wat ten koste gaat van de veiligheid en van het comfort. Daarnaast kunnen wij je helm van het merk Shoei op maat maken met het Shoei Personal Fitting System waardoor hij nog fijner zit, nog stiller is en er meer rijcomfort wordt gecreëerd. Voor meer informatie zie de pagina 'Shoei'.

Mocht je de wens hebben om met mede-rijders te praten tijdens het rijden, instructies van je navigatie via een oortje te ontvangen of om lekker muziek te luisteren dan bestaat de optie om een communicatiesysteem in de helm te zetten.

Integraal Helmen



Een integraalhelm is een helm die uit één stuk bestaat dus waarbij het kinstuk één is met de helm. Het enige beweegbare deel van een integraalhelm is het vizier. Als het vizier gesloten is, is de helm compleet afgesloten, dit is de meest veilige vorm van de helmen. Je bent ook goed beschermd tegen wind en regen. Als logisch gevolg hiervan is deze helm in de zomer wel de minst koele variant van de helmen.
Alle helmen bij Premium Motors hebben het ECE keurmerk. Dit keurmerk heeft als toevoeging de letter ‘P’ in het label van de helm, omdat hij is gekeurd voor gebruik als integraalhelm.

Voordelen van een integraalhelm:
· Veiligste soort helm
· Goede bescherming tegen kou/regen
· Aerodynamisch

Nadelen van een integraalhelm:
· Warm in de zomer
· Opzetten vereist iets meer inspanning
· Kan lastig zijn voor brildragers

Jet Helmen



Een jethelm is het meest open. Het hoofd is wel volledig omsloten, maar het gezicht is helemaal vrij. Liefhebbers van de jethelm ervaren volgens hen het ‘echte’ motorgevoel. Dit omdat de rijwind vol op je gezicht staat, waardoor het motorrijden nog een extra dimensie krijgt. Op warme dagen is dit dus de meest luchtige helm. Niet alleen de rijwind voel je in je gezicht, aanvaringen met vliegjes en andere insecten zijn ook onvermijdelijk. De jethelm is de minst veilige vorm van de helmen.
Alle jethelmen bij Premium Motors hebben het ECE keurmerk. Dit keurmerk heeft als toevoeging de letter ‘J’ in het het label van de helm, omdat hij is gekeurd voor gebruik als jethelm.

Voordelen van een jethelm:
· Vrij gevoel
· Breed zichtveld
· Koel in de zomer

Nadelen van een jethelm:
· Geen bescherming bij de kin
· Last van vliegen en regen

Systeem helmen



Een systeemhelm is eigenlijk een integraalhelm met een opklapbaar kinstuk. In gesloten positie bijna gelijk aan een integraalhelm, maar in open positie meer als een jethelm, eigenlijk het beste van twee werelden.
Alle systeemhelmen bij Premium Motors hebben het ECE keurmerk. Dit keurmerk heeft de toevoeging ‘P’ in het het label van de helm zoals bij een integraalhelm. Dit betekend dat de helm gekeurd is in gesloten positie. Als de ‘P’ is aangevuld door de letter ‘J’ dan geeft aan dat de helm ook als jet helm is gekeurd (in open positie). Alleen bij aanwezigheid van de 'P' en de 'J' mag je in Nederland met je helm open rijden.

Voordelen  van een systeemhelm:
· Opklapbaar kinstuk
· Gemakkelijk op- en afzetten
· Mogelijkheid om helm op te laten tijdens een (tank)stop

Nadelen van een systeemhelm:
· Kunnen zwaarder zijn dan vergelijkbare integraalhelmen
· Mag je alleen open mee rijden met dubbel keurmerk

vizieren

Een vizier beschermt je tegen weer en wind, rondvliegende insecten of kleine opspattende deeltjes die op het wegdek liggen. Natuurlijk kan een vizier met een tint je ook beschermen tegen zonlicht. Vooral helmen zonder zonnevizier bieden verschillende tinten voor een effectieve bescherming tegen te veel blootstelling aan zonlicht. Niet te vergeten geeft een stoer vizier ook het uiterlijk van de helm een flinke upgrade, ook niet onbelangrijk! 😉

  • Een helder vizier wordt standaard meegeleverd bij je helm. Deze toont de omgeving helemaal kleurneutraal en voldoet aan alle criteria voor de ECE keur. 
  • Medium Smoke is een licht getint vizier en relatief onopvallend, maar zeer aangenaam om mee te rijden. Het heeft een iets ‘grijsblauwer’ doorkijk dan het heldere vizier. Zelfs bij slecht weer heb je met dit vizier nog steeds goed zicht. 
  • Donker getint word vooral gebruikt bij zeer goed weer en sterk zonlicht. Vooral heldere delen worden effectief donkerder weergegeven. Maar donkere en schaduwrijke gebieden worden al snel erg donker. De doorkijkkleur ten opzichte van het heldere neutrale vizier is iets groeniger.
  • Iridium zilver, is iets minder donker dan het donker getinte vizier. De doorkijkkleur blijft relatief neutraal. En bij zeer zonnig weer word het een beetje roodachtig.
  • Overige kleuren iridium hebben dezelfde eigenschappen als de iridium zilveren.

Let op! De momenteel geldige ECE keur vereist dat een vizier minimaal 80% licht moet kunnen doorlaten, zodat je er de klok meer rond kunt rijden. Bij vizieren die minder licht doorlaten staat er bij vermeld ‘Day use only’ en deze mogen dus officieel alleen overdag gebruikt worden. 


Reiniging

Het reinigen van de helm moet wel met enige zorgvuldigheid gebeuren. Er zijn speciale middelen voor het reinigen van de buitenschaal en het vizier. Deze bevatten geen bijtende stoffen zodat het materiaal van de helm en het vizier niet wordt aangetast. Pas ook op met wat voor doek je reinigt, microvezel is de beste optie omdat dat geen krassen achterlaat op de helm en het vizier. Let er dan wel op dat er geen zand op de helm zit want dat veroorzaakt zeker krassen. Als de helm ernstig vervuild is kun je hem dus beter eerst met een grote hoeveelheid water afspoelen zodat er geen zandkorrels meer op zitten.

De binnenvoering  van de helm kan bij alle moderne helmen uitgenomen worden om makkelijk te kunnen reinigen. Hier heb je ook speciale sprays voor met schuim die zacht reinigen en een frisse geur achterlaten, de spray kan ook gewoon gebruikt worden als de binnenvoering wel vast in de helm zit.

gehoorbescherming

Wat vaak 'vergeten' wordt door motorrijders is het gebruik van gehoorbescherming. De meeste motorrijders hebben het pak compleet, met volop bescherming van het gehele lichaam maar met uitzondering van de oren. Waarom is gehoorbescherming dan toch zo belangrijk? 

Gehoorbescherming voorkomt gehoorbeschadiging door blootstelling aan windgeruis, dat je oren het zwaar hebben merk je als je na een lange toertocht afstapt met een suis in je oor. De belangrijkste reden naast het beschermen van je gehoor is dat je ook veiliger deelneemt aan het verkeer. Je hersenen moeten minder hard werken om het constante geruis weg te filteren wat ervoor zorgt dat je minder snel vermoeid raakt. Wanneer je een stille helm draagt en een motor hebt met weinig lawaai is het dragen van gehoorbescherming trouwens ook niet overbodig, dat jij het niet hoort wil niet zeggen dat er geen schadelijk geluid is!

Er bestaan twee soorten gehoorbescherming, je hebt universele oordoppen en oordoppen die op maat worden gemaakt. De universele oordoppen zijn verkrijgbaar vanaf een paar tientjes. Aangemeten gehoorbescherming is duurder maar biedt meer draagcomfort, heeft meer vermogen tot demping en gaat langer mee. 

De combinatie van gehoorbescherming met communicatieapparatuur werkt prima. Gehoorbescherming onderdrukt windgeruis, maar niet de geluiden daaromheen. Het geluid van de motor, geluiden uit het verkeer of de spraak van navigatie en intercom worden niet weggefilterd. Je hebt dus alle gemakken van de communicatie-set en toch een beschermd gehoor.