Menu
  1. Home
  2. Over ons
  3. Occasions
  4. Honda
  5. Kawasaki
  6. Werkplaats
  7. Hyperpro
  8. Bagster
  9. Nieuws
  10. Contact

Nieuws

Unieke technologie - Honda E-Clutch!

Honda E-Clutch combineert de technologie en prestaties van quickshifters, manuele koppelingen en Honda's Dual Clutch Transmission-technologie tot een unieke mix van deze beproefde technieken. Het ultracompacte systeem weegt amper twee kilogram en de koppeling en transmissiehardware zelf verschillen niet van een conventionele motorfiets, wat de bruikbaarheid bij toekomstige toepassingen ten goede komt. 

In de bediening is de Honda E-clutch de eenvoud zelve, omdat het koppelingshendel niet langer hoeft te worden gebruikt om een versnelling op of af te schakelen. De bestuurder hoeft alleen maar het schakelpedaal te bedienen voor supersnel en consistent schakelen, wat voor extra plezier zorgt bij sportief rijden. Het koppelingshendel is ook niet nodig bij het wegrijden of stoppen. Het systeem, dat actief wordt zodra de motor wordt ingeschakeld, regelt beide situaties soepel en voorkomt dat de motor afslaat tijdens het rijden, wat extra gemak en gemoedsrust biedt bij het rijden in de stad, waarbij vaak moet worden gestart en gestopt.   

Naast plezier en gemak biedt Honda E-Clutch ultieme flexibiliteit. Als de rijder dat wenst, kan hij het koppelingspedaal op elk moment op de normale manier bedienen. Wanneer het koppelingshendel wordt gebruikt, zal het Honda E-Clutch systeem na minder dan een seconde boven een bepaald toerental opnieuw activeren; na vijf seconden bij lagere toerentallen. Mocht de rijder het systeem voor een bepaalde rit willen uitschakelen, dan kan dat ook via de schakelaar op de linker stuurhelft. De omschakeling naar handmatige bediening wordt aangegeven met een letter 'M' op het dashboard. 

Met de Honda E-Clutch kan de bestuurder ook een 'bedieningsgevoel' selecteren om de kracht in te stellen die nodig is op het schakelpedaal om te schakelen. Er zijn drie instellingen beschikbaar: HARD, MEDIUM en SOFT, die elk onafhankelijk kunnen worden gekozen voor op en afschakelen. De technologie zal de rijder ook adviseren om terug te schakelen - via een symbool op het dashboard - als het merkt dat de motorfiets bij een bepaalde snelheid in een (te) hoge versnelling staat. 

De Honda E-Clutch regelt het in- en uitschakelen van de koppeling op basis van parameters zoals de rijsnelheid, de opening van het gashendel, het toerental, de druk op het schakelpedaal, de hoek van de reductie van de koppelingsmotor, het toerental uitgaande as van de motor en gekozen versnelling. De koppeling wordt bediend door een actuator met twee motoren die zich in het rechter motordeksel bevinden. Wanneer de koppeling wordt in- of uitgeschakeld, worden ook het ontstekingstijdstip en de brandstofinjectie van de motor geregeld, wat in elke situatie resulteert in soepel en schokvrij schakelen.  

Print
Author: Lenie Mulder
0 Comments

Categories: Nieuws, Honda nieuwsNumber of views: 397

Tags:

Theme picker