Een 125cc-motorfiets is voor velen de eerste stap in de wereld van motorrijden. Voor sommigen is het de meest kostenefficiënte manier om zich te verplaatsen van punt A naar punt B – zowel qua aankoopprijs als onderhoudskosten. Voor deze rijders moet een motorfiets betrouwbaar, eenvoudig, gebruiksvriendelijk en onderhoudsarm zijn. Dat zijn hun basisvereisten. Voor een groeiend aantal mensen betekent een 125cc echter het begin van hun motoravontuur. Naast de eerdergenoemde eigenschappen moet hun eerste “echte” motorfiets vooral ook opwindend, bevrijdend en intuïtief plezierig zijn. Hij moet eenvoudig te hanteren zijn voor beginners én een uitstraling hebben waar men trots op kan zijn. Voor elke fabrikant is het belangrijk om nieuwe rijders te verwelkomen en te begeleiden. Die eerste ervaring is vaak bepalend voor een langdurige relatie met het merk – zeker naarmate elementen als gezinsleven of carrièrekeuzes een grotere rol gaan spelen. De CB125F heeft zich in dat opzicht bewezen als een robuuste en toegankelijke instapmotor. In 2021 werd de CB125F volledig vernieuwd: lichter, efficiënter en stijlvoller dan ooit tevoren. In 2024 volgden een nieuwe uitlaatdemper en een verbeterde passagiershandgreep. Voor 2026 gaat de evolutie verder, met een aangescherpt design, moderne technologieën en verfijnde details – eigenschappen die deze motorfiets perfect maken voor dagelijkse avonturen.
Kenmerken...
De CB125F is een volwaardige motorfiets waarvoor bij de ontwikkeling maar liefst 19 patenten zijn aangevraagd. In 2021 werd het model grondig herzien, met een gewichtsbesparing van 11 kg dankzij de toepassing van een eSP-motor (enhanced Smart Power), een nieuw ontworpen frame en aangepaste styling. Voor 2026 verstevigt de CB125F zijn positie met een scherper design, een vernieuwde visuele signatuur, een modern 4,2" TFT-kleurendisplay met Honda RoadSync-connectiviteit en een handig geplaatste USB-C-laadpoort. Nieuw is ook het Idling Stop-systeem dat de motor automatisch uitschakelt bij stilstand – een primeur voor een Honda met conventionele versnellingsbak. Deze technologie vult de reeds uitgebreide troeven van de eSP-motor aan: conformiteit met Euro5+, indrukwekkende brandstofefficiëntie en overtuigende prestaties.
De CB125F 2026 is leverbaar in de volgende kleuren:
Motor...
-
eSP-motor (Enhanced Smart Power) met geïntegreerde startmotor-generator
-
Idling Stop-technologie voor automatisch uitschakelen bij stationair draaien
-
Euro5+-conform
-
Wrijvingsarme technologieën: uitlijningsverschuiving van de cilinder, naaldlagers voor de klepbediening, geoptimaliseerde oliecirculatie
-
5-versnellingsbak met 428 o-ring-ketting
-
Nieuwe, efficiënte batterij van 6 Ah
De CB125F is uitgerust met een luchtgekoelde 4-takt eSP-motorblok van 124 cc met enkel bovenliggende nokkenas (SOHC) en twee kleppen, conform de Euro5+-norm. Met een boring x slag van 50 x 63,1 mm en een compressieverhouding van 10:1 levert deze motor een vermogen van 8 kW (10,9 pk) bij 7.500 tpm en een koppel van 10,9 Nm bij 6.000 tpm. De acceleratie van 0 tot 200 meter wordt afgelegd in 12,4 seconden, maar de opvallendste prestatie is de brandstofefficiëntie: met een verbruik van slechts 1,49 l/100 km kan de CB125F tot 730 km afleggen op een volle tank van 11 liter. Honda past eSP-technologieën al jaren met succes toe op zijn 125cc-scooters. Voor de CB125F werd deze benadering verder verfijnd met onder meer een lichte constructie (-7 kg sinds 2021), een uitlijningsverschuiving van de cilinder om de wrijving tussen zuiger en cilinderwand te verminderen, en een olie-injectie op de zuigerbasis voor extra koeling. De tuimelaars zijn gemonteerd op naaldlagers voor minimale weerstand. De geïntegreerde alternator-startmotor (ACG) combineert energieopwekking en starten in één systeem, wat zorgt voor gewichtsbesparing en compacte bouw. Dankzij een mechanisme dat de krukas vooraf in een optimale positie plaatst en een decompressiesysteem dat de compressiedruk tijdelijk verlaagt, start de motor geruisloos en efficiënt – zonder merkbare overgang voor de rijder. Een belangrijke nieuwigheid voor modeljaar 2026 is de toepassing van het Idling Stop-systeem. Voor het eerst op een conventioneel geschakelde Honda-motorfiets past dit systeem zich automatisch aan het rijgedrag aan: bij stilstand van meer dan drie seconden schakelt de motor uit en start hij weer onmiddellijk bij het draaien aan het gashendel. Het systeem werkt onafhankelijk van de gekozen versnelling en kan desgewenst uitgeschakeld worden. Een verbeterde zuurstofsensor, een geoptimaliseerde ECU en een nieuwe 6Ah-batterij zorgen voor een betrouwbaar startsysteem en Euro5+-conforme prestaties. De aandrijving gebeurt via een 5-versnellingsbak in combinatie met een 428 o-ring-ketting.
Design & Uitrusting...
-
Hertekende styling geïnspireerd op de grotere CB-modellen
-
Nieuw 4,2” TFT-kleurenscherm met Honda RoadSync-connectiviteit
-
USB-C-laadpoort geïntegreerd in het cockpitontwerp
-
LED-koplamp met verticale signatuur en LED-achterlicht
-
Aluminium passagiershandgreep en centrale middenbok standaard
De CB125F 2026 kreeg een moderne look die nauwer aansluit bij het design-DNA van de grotere Honda CB-modellen. Het gespierde tankontwerp en de robuustere achterkant benadrukken het volwaardige karakter van de motorfiets. De nieuwe LED-koplamp met verticale signatuur en het hertekende LED-achterlicht versterken de visuele identiteit. De cockpit is voorzien van een 4,2” TFT-kleurendisplay dat informatie toont zoals snelheid, versnelling, brandstofniveau en tijd. Dankzij Bluetooth-connectiviteit en de Honda RoadSync-app kunnen bestuurders gebruik maken van turn-by-turn navigatie en inkomende oproepen – op voorwaarde van een compatibele helm met audio. De motor, uitlaatbocht, vorkpoten en wielen zijn uitgevoerd in zwart, wat een krachtig contrast vormt met de carrosseriekleuren. De zwarte uitlaatdemper is voorzien van een chroomkleurige hitteschild. Details zoals het 3D-logo op de zijpanelen en de vorm van de spiegels dragen bij aan de premium uitstraling. De rijpositie is rechtop en ontspannen, met een breed stuur en optimaal geplaatste voetsteunen voor maximale controle. Het zadel op 790 mm hoogte biedt comfort voor twee volwassen personen. Zowel de aluminium passagiershandgreep als de middenbok zijn standaard inbegrepen.