Nieuws

HONDA CB300R

 

Als je motorrijden tot zijn essentie herleidt, staat minder vaak gelijk aan meer. Honda heeft dat al lang begrepen, want al in 2018 verscheen de CB300R in het gamma. Hij maakt deel uit van de Neo Sports Café-familie, waartoe ook de vlaggenschip-CB1000R, de A1-rijbewijsvriendelijke CB125R en de onlangs vernieuwde viercilinder middenklasser CB650R toe behoren.
De CB300R is een belangrijke stap voorwaarts voor elke jonge of nieuwe motorrijder en is na de 125cc vooral een eerste 'grote' motor voor velen. Eentje die zowel op motorisch vlak als qua rijwielgedeelte de nodige sensaties te bieden heeft - nota bene zonder het gewicht, de kosten en het rijbewijs dat je voor een motorfiets met een grotere cilinderinhoud nodig hebt. Het is ook een geweldige kennismaking met Honda, met de technische knowhow van het merk, de designfilosofie, de hoogwaardige uitrusting en de hoge bouwkwaliteit. Omgekeerd is de CB300R ook een aantrekkelijke optie voor ervaren motorrijders die willen ‘downsizen’.
De CB300R is geweldig leuk om te rijden, en daarenboven ook gemakkelijk en lekker betaalbaar. Voor modeljaar 2022 krijgt deze kleine rakker een aantal belangrijke upgrades, waaronder een hoogwaardige voorvork, een slipperassistkoppeling en een EURO5-conforme motor. En net zoals voorheen zal z’n knappe no-nonsense uiterlijk gegarandeerd de nodige hoofden doen omdraaien in de Europese straten.

Zijn absolute pluimgewicht - de CB300R geeft amper 144 kg aan op de weegschaal - geeft Honda's topper met kleine boring een onmiddellijk voordeel qua prestaties. Tel daar nog de vloeistofgekoelde, hoogtoerige 286cc ééncilindermotor bij op, z’n nieuwe slipperassistkoppeling, de EURO5-normering, plus de unieke, naakte Neo Sports Café-uitstraling - en je kan niet anders dan besluiten dat de CB300R het perfecte plaatje is om jonge motorrijders te inspireren en aan de rol te krijgen.
Het frame is een combinatie van geperst staal en stalen buizen voor een fijnbesnaarde stijfheid - en bijbehorende, geweldige feedback. Vanaf 2022 krijgt de CB300R nu standaard een 41mm Showa Separate Function-fork Big Piston (SFF-BP) UPSD-voorvork (met dezelfde specs als op de voorvork op de CB650R, maar met aangepaste veren en demping), en een radiaal gemonteerde vierzuiger remklauw, een zwevende voorremschijf, IMU-gestuurd ABS en radiaalbanden. Een taps toelopend stalen stuur, een vernieuwd LCD-dashboard en volledige ledverlichting zorgen voor een premium touch.

De 22YM CB300R zal leverbaar zijn in de volgende kleuropties:
Pearl Dusk Yellow 
Mat Pearl Agile Blue  
Matt Gunpowder Black Metallic
Candy Chromosphere Red

 

De belangrijkste kenmerken van de CB300R

Het vakwerkframe opgetrokken uit een geperste stalen buizenconstructie onderstreept de minimalistische uitstraling van de CB300R. De swingarm is vervaardigd uit staalplaat en heeft een onregelmatige vorm in de doorsnede. Frame en swingarm beschikken over een hoge stijfheid in de lengte en kunnen de torsie op het wiel probleemloos controleren zonder overbodige stijfheid of gewicht. 
De swingarm en draaiplaatjes vervaardigd uit geperst staal verankeren de kernsterkte van het chassis. Het maakt soepele wendbaarheid mogelijk met voldoende stabiliteit en feedback; de balhoofdhoek en de naloop bedragen respectievelijk 24,7° en  93mm. 
Z’n 41 mm Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP) UPSD-voorvork is een fikse nieuwe upgrade voor de 22YM. Een drukverdelende demper in de ene vorkpoot en veermechanisme in de andere, zorgen voor uitstekende demping en een lager gewicht. Ook het formaat van de zuiger is groter wat samen resulteert in meer fijngevoeligheid, schokabsorptie en controle. De veervoorspanning van de monoshock achteraan is instelbaar.
Een gewichtsverdeling van 49,6% voor- en 50,4% achteraan zorgt voor een goed gripgevoel vooraan en eenvoudig stuurgedrag. Ook het lage rijklare gewicht van 144 kg en de compacte wielbasis van 1.352 mm helpen daarbij. De zadelhoogte is 799 mm.
De remmen bestaan uit een 296mm zwevende remschijf vooraan die wordt bediend door een radiaal gemonteerde Nissin vierzuiger remklauw, en een 220mm remschijf achter die gegrepen wordt door een enkelzuiger remklauw. Beide worden gestuurd door 2-kanaals ABS.Het kwalitatieve systeem gebruikt een IMU of Inertial Measurement Unit) om het ABS nauwkeurig te distribueren tussen voor- en achterzijde, afhankelijk van het gedrag van de motorfiets.
Een 150/60R-17 radiale achterband krijgt het gezelschap van een 110/70R-17 voorband.

De styling blijft trouw aan Honda's Neo Sports Café naked bike-stijl, waarbij de zwartgeverfde motor van de CB300R goed tot zijn recht komt. Het oogt ook allemaal erg netjes; het korte subframe is nauwelijks zichtbaar, terwijl het zadel zowel de rijder als de duopassagier afzonderlijk ondersteunt. Het zadel heeft een nieuwe, dikkere bepolstering voor extra comfort en de voetsteunen voor berijder en passagier zijn van aluminium.
Een dun (23,5 mm) en lichtgewicht (230 g) LCD-instrumentenpaneel geeft snelheid, toerental, benzineniveau weer, waarbij de versnellingsindicator nu afzonderlijk in negatieve digitalen wordt weergegeven op de 22YM. De complete LED-verlichting – ook de richtingaanwijzers – voegen een extra premium gevoel toe. De koplamp hanteert een dubbele lichtstrook: de bovenste werkt als dimlicht en de onderste als grootlicht. Het achterlicht is extreem dun.
Een hoekige cover verbergt een benzinetank van 10,1 liter, die wordt afgewerkt met een vuldop in heuse vliegtuigstijl. Met een brandstofverbruik van 30,2 km/l (WMTC-modus), kan de CB300R meer dan 320 km afleggen vanaf een volle tank.

Valerio Aiello, van Honda's R&D-afdeling in Rome over de esthetische vormgeving van het Neo Sport Café: 
"De hele huidige Neo Sport Café-reeks van Honda is het resultaat van het CB4 Conceptmodel dat in 2015 op de EICMA werd gepresenteerd. Onze wens was om de wereld van de caféracer te verkennen en opnieuw te interpreteren met een modern jasje.
Alle modellen van deze CB-serie zijn niet zomaar retro-vintage motorfietsen, maar eerder neo-klassiekers - dat wil zeggen, moderne motorfietsen die een klassiek design combineren met moderne technologie.”
“We wilden een nieuwe stilistische dimensie creëren, anders dan de gespierde streetfighters van de laatste jaren, en tegelijk ver weg van de eenvoudige caféracerstijl. Het eindresultaat is dat geen van de concurrerende motoren lijkt op de Neo Sports Café-reeks en dat ze - of ze het nu willen of niet - doodeenvoudig herkenbaar zijn als Honda’s. De concurrenten heeft klassieke of zeer moderne motorfietsen in hun gamma, maar naar mijn mening niks wat beide stijlen combineert.”
“Tijdens de ontwikkeling van het CB4-concept heb ik inspiratie opgedaan buiten de motorwereld: bij horloges. Ik heb altijd van de onderliggende techniek gehouden, dus heb ik ‘Mechanical Art’ als voornaamste leidraad gebruikt bij de ontwikkeling van het ontwerp van de Neo Sports Café-reeks.”
“Het concept van ‘Mechanical Art' is de wens om de schoonheid te tonen van de verschillende mechanische elementen, iets waar Honda altijd veel belang aan heeft gehecht. Horloges zijn daarbij een uitstekend voorbeeld, met hun mechanica die altijd charmeert."

 

De compacte, 286 cc DOHC vloeistofgekoelde eencilinder met 4 kleppen van de CB300R is een klein juweeltje dat veel fans heeft gewonnen dankzij zijn toerenhonger en responsieve aard. En hoewel de adrenaline mee oploopt met het toerental, is het ook een motor die uitstekend presteert bij alledaags gebruik op de weg, in de stad of op de snelweg. Het maximumvermogen van 22,9 kW wordt geleverd bij 9.000 t/min, terwijl het maximumkoppel van 27,5 Nm wordt geleverd bij 7.750 t/min.
Nieuw voor de 22YM is de slipperassistkoppeling, die boterzacht schakelt en een stuiterend achterwiel in de kiem smoort bij snel afschakelen en hard remmen. De 6-versnellingsbak biedt een gelijkmatige spreiding van de versnellingen voor een potente acceleratie en het schakelmechanisme maakt gebruik van een regelbare rozetkoppeling.
De boring en slag bedragen 76 x 63 mm, met een compressieverhouding van 10,7:1. De PGM-FI-brandstofinjectie - met 38 mm gasklephuis en een recht inlaattraject - zorgt voor een directe gasrespons over het hele toerenbereik. Om aan de EURO5-norm te voldoen - en bovenop de OBD2-compatibele krukassensor - werd het middengedeelte van de uitlaat opnieuw ontworpen en voorzien van een nieuwe, grotere katalysator. De uitlaatdemper aan de rechterzijde heeft ook een nieuwe, eenvoudige interne structuur.
Om de onderhoudskosten tot een minimum te herleiden - een niet te onderschatten factor voor jongere rijders - is de motor ook ontworpen met een minimum aan bewegende (en dus slijtage-)onderdelen. Details zoals de wrijvingsarme zuigerveren, de radiator met hoge kerndichtheid en de iridium bougie helpen op hun beurt om de brandstofefficiëntie te verhogen.

Technische specificaties

MOTOR

 

Type

Vloeistofgekoelde ééncilinder met DOHC en 4 kleppen

Motorinhoud

286cc

Boring x Slag (mm)

76mm x 63mm

Compressieratio

10.7:1

Max. Vermogen

22.9kW @ 9,000tpm

Max. Koppel

27.5Nm @ 7,750tpm

Oliecapaciteit

1.8L

BRANDSTOF

 

Injectie

PGM-FI electronische brandstofinjectie

Tankinhoud

10.0L

Verbruik

30.2km/litre

ELEKTRISCH

 

Accu

12V-7AH

AANDRIJVING

 

Koppeling

Nat, meerplatensysteem met hydraulische koppeling

Versnellingsbak

6-bak

Eindoverbrenging

Ketting

FRAME

 

Type

Vakwerkframe

RIJWIELGEDEELTE

 

Afmetingen (LxBxH)

2012mm x 802mm x 1052mm

Wielbasis

1352mm

Balhoofdhoek

24.7°

Naloop

93mm

Zadelhoogte

799mm

Grondspeling

151mm

Leeggewicht

144 kg

Draaicirkel

2.3m

OPHANGING

 

Voorvork

41mm Showa Separate Function front Fork Big Piston (SFF-BP) UPSD-voorvork met 130mm veerweg.

Achtervering

Monoshock met in vijf stappen instelbare veervoorspanning, 107mm veerweg

WIELEN

 

Wielmaat vooraan

17”

Wielmaat achteraan

17”

Banden vooraan

110/70R17M/C 54H

Banden achteraan

150/60R17M/C 65H

REMMEN

 

ABS-systeem

Tweekanaals

Voorrem

296mm naafloze, zwevende remschijf met radiaal gemonteerde Nissin 4-zuigerremklauw

Achterrem

220mm remschijf met enkelzuigerremklauw

DASHBOARD & ELEKTRONICA

 

Dashboard

LCD

Koplamp

LED

Achterlicht

LED

Connectiviteit

Neen

USB

Neen

12V-oplaadpunt

Neen

Zelfdovende richtingaanwijzers

Neen

Alarm

Neen

Cruisecontrole

Neen

Extra opties

Neen

Print
 
Author: Lenie Mulder
0 Comments

Categories: Nieuws, Honda nieuwsNumber of views: 527

Tags: CB300R Honda

Theme picker