Nieuws

Een legende herboren: Transalp XL750

Honda introduceerde de originele transalp in 1986, uitgerust met een 583 cc V-twin motorblok. Het model groeide uit tot een legende, geruggensteund door een onovertroffen betrouwbaarheid en een tijdloos design, en is ook nu nog regelmatig terug te vinden op Europese wegen. De eerste versie stond bekend als een soepele, comfortabele alleskunner die ook ruwer terrein de baas kon dankzij de ophanging met lange veerweg en een dynamiek die ook bij off road gebruik hoogwaardige prestaties garandeerde. In 2000 groeide de motorinhoud tot 647 cc. De laatste versie die uitkwam in 2008, telde 680 cc en beschikte over benzine-injectie en een rijklaar gewicht van 214 kg. Het adventure-segment kende een enorme expansie sinds de allereerste Transalp in het straatbeeld verscheen. Zo heeft Honda met de A2-compatibele CB500X een uitstekende pocket-avonturier in het gamma. Als adventure-vlaggenschip is er uiteraard de veelzijdige en uiterst atletische CRF1100 Africa Twin en diens wereldreizigersbroertje, de Africa Twin Adventure Sports.  Binnen Honda’s aanbod is er tussen die twee modellen dus nog een ruimte op te vullen om rijders met andere avontuurlijke ambities te kunnen bedienen. En het is net daarom dat Honda de nieuwe XL750 Transalp heeft gebouwd. De legende van avontuurlijk toeren krijgt nu een vervolg. De XL750 Transalp laat zich inspireren door het origineel en kan perfect dienen voor een uitgebreide, meerdaagse rit of als een handig en snel transportmiddel doorheen het stadsverkeer – en alles wat daartussen ligt. De motor voelt zich thuis zowel op een bochtige bergpas in de Alpen als op een stoffige gravelweg. Honda voegde aan de formule ook een hoogwaardig motorblok toe, samen met een gloednieuw design en de premium uitrusting die moderne rijders verwachten.

Kort gezegd is de XL750 Transalp een briljante alleskunner die slechts één vraag op tafel werpt: “Hoe ver wil jij er mee gaan?”

Mr. Masatoshi Sato, algemeen projectleider Transalp, Honda R&D, Japan: “Voor we van start gingen met de nieuwe Transalp, keken we goed naar wat het eerste model zo top maakte. We wilden de perfecte balans vinden tussen dagelijkse bruikbaarheid, comfort voor lange ritten op het asfalt en de capaciteiten om ook offroad te kunnen rijden. Al deze aspecten onderzochten en benaderden we op een allesomvattende manier. Daardoor kunnen we nu dit gloednieuwe model introduceren als een leuke nieuwe optie binnen Honda’s productgamma voor álle rijders, ongeacht het ervaringsniveau. De uitstraling doet de klassieke Transalp herleven in een moderne aanpak. Het nieuwe motorblok is ongelofelijk krachtig en veelzijdig en de motorfiets heeft een aantrekkelijke, rijkgevulde specificatielijst. Doorheen de stad of doorheen de wereld: onze Transalp is er klaar voor!“

In het motorblok zit heel wat van Honda’s ingenieuze vakkennis verpakt. Klein van omvang, biedt het een stevige respons doorheen het hele toerengebied – exact wat je nodig hebt voor stevige ritten, met twee of alleen. De gloednieuwe 755 cc parallel tweecilinder (dezelfde als die van de nieuwe CB750 Hornet) genereert 67,5 kW piekvermogen en geniet doorheen het hele toerengebied van een sterk koppel dat piekt op 75 Nm. De verfijnde instellingen van het Throttle By Wire-systeem geven het motorblok een comfortabel touringkarakter. Compacte en van de competitieve CRF-afgeleide Unicam-cilinderkoppen met acht kleppen maken gebruik van neerwaartse luchtinlaten en een Vortex Flow Duct om een ​​optimale verbranding te garanderen. Een 270°-krukas geeft gevoel en karakter. Elektronische rijhulpmiddelen verlopen via Throttle By Wire (TBW) en omvatten vier rijmodi met de parameters voor vermogen, motorrem, ABS en tractiecontrole via Honda Selectable Torque Control (HSTC) vooraf ingesteld. Via een vijfde USER-modus kan de rijder die parameters naar eigen voorkeur instellen. Het stuurgedrag is licht, wendbaar en geeft veel zelfvertrouwen. De stijfheid en de dikte van de componenten van het stalen diamantframe werden geoptimaliseerd, waardoor het frame erg licht is. Om een soepel karakter op de baan en optimale schokabsorptie op ruw terrein te bekomen, is de ophanging van topkwaliteit: Showa 43 mm SFF-CA USD voorvorkpoten en een achterschokbreker verbonden via Pro-Link. De dubbele tweezuigerremklauwen zorgen voor efficiënte stopkracht. De banden – 90/90-21 voor- en 150/70-18 achteraan – presteren zowel on- als offroad. Een 5-inch TFT-kleurendisplay voert de uitgebreide specificatielijst aan. Het display voorziet de rijder van duidelijke en heldere informatie en maakt het mogelijk om alle systemen te beheren. Connectiviteit is gegarandeerd via het Honda Smartphone Voice Control (HSVCs)-systeem voor zowel Android- als iOS-apparaten. Alle verlichting is LED. De richtingaanwijzers schakelen automatisch uit en de Honda XL750 Transalp is voorzien van een noodstopsignaal (ESS). Een reeks accessoires waaronder een quickshifter, harde en zachte bagageopties, rally-/touring uitrusting en cosmetische uitbreidingen maken het mogelijk om de motorfiets helemaal te personaliseren.

De 23YM XL750 Transalp zal te verkrijgen zijn in drie verschillende kleuropties waaronder uiteraard het weergaloze Tricolour-kleurschema dat hommage brengt aan de originele XL600V en de terugkeer van een legende benadrukt.
- Matte Iridium Gray Metallic
- Mat Ballistic Black Metallic
- Ross White Tricolour

Styling & Uitrusting

Bij het uittekenen van de ideale lijnen voor het koetswerk van de Transalp, hadden Honda’s R&D-ontwerpers in Rome als doel een balans te vinden tussen aerodynamische prestaties en windbescherming op hoge snelheid enerzijds, en een lichtgewicht, vrij gevoel aan lage snelheden anderzijds. De tagline voor het concept kreeg de klinkende naam ‘Friendly Toughness’. Dat resulteert in een strak, eenvoudig en gestroomlijnd koetswerk. Met een vastberaden uitstraling en robuuste bouw draagt de Transalp geen grammetje te veel mee. Om het zicht zo open mogelijk te houden, optimaliseerden de designers nauwlettend de hoogte van het windscherm. Bovendien zorgt de slanke vorm voor minimale turbulentie met optimale windgeleiding. Desgewenst kiezen rijders optioneel voor een hoger windscherm en extra geleiders aan de voor- en zijkant van het scherm. Honda bouwde deze motor om kilometers te doen. Comfort – ook voor de passagier – is dus essentieel. Voor deze klasse is de zadelhoogte van de Transalp met 850 mm eerder laag, en optioneel verder te verlagen naar 820 mm. De zithouding is rechtop en werkt een natuurlijke controle in de hand. De geometrie werkt ook uitstekend tijdens rechtstaand rijden. De bagagedrager is standaard, en onder het zadel bevindt zich een USB-oplaadpunt. Het 5-inch, goed afleesbaar TFT-kleurenscherm geeft toegang tot vier soorten weergaven van snelheid & tpm – analoog of op een balk, afhankelijk van de voorkeur van de rijder. Andere weergegeven gegevens zijn brandstofmeter en -verbruik, rijmodusselectie, motorparameters, geselecteerde versnelling en (instelbaar) opschakelpunt op de toerenteller. De bediening gaat via het scherm en via knoppen aan de linkerkant van het stuur. Ook geïntegreerd in de interface is het Honda Smartphone Voice Control-systeem, waardoor de rijder onderweg verbonden blijft met zijn of haar smartphone. Het systeem maakt spraakbeheer van telefoongesprekken, berichten, muziek en navigatie mogelijk. Er is een op een helm gemonteerde headset nodig en de smartphone maakt via Bluetooth verbinding met het dashboard. Om het hele elektrische systeem te vereenvoudigen en compact te houden, gebruikt de Transalp een Controller Area Network (CAN) samen met een Body Control Unit (BCU). De BCU bevindt zich op het frame aan de linkerzijde, onder de benzinetank, en verwerkt de signalen afkomstig van de ABS-modulator, het TFT-scherm en schakelapparatuur. Alle verlichting is LED. De richtingaanwijzers achteraan hebben een noodstopsignaal of Emergency Stop Signal (ESS)-functie. Bij een minimumsnelheid van 56 km/u, wanneer een van de twee remmen actief is en wanneer de negatieve acceleratie minimaal 6,0 m/s² bedraagt, knipperen de waarschuwingslichten om andere weggebruikers te waarschuwen dat een hard remmanoeuvre wordt uitgevoerd. Bij dezelfde snelheid en wanneer ABS geactiveerd wordt, verlaagt de drempel van de ESS naar minimaal 2,5 m/s². Het systeem schakelt automatisch weer uit. In plaats van een eenvoudige timer te gebruiken, vergelijkt het systeem het snelheidsverschil van het voor- en achterwiel en berekent het wanneer de indicatie moet worden geannuleerd ten opzichte van de situatie.

Motorblok

Honda’s ontwikkelingsingenieurs begonnen met een wit blad toen ze de uitdaging aangingen om een gloednieuwe tweecilinder te ontwikkelen die zowel de CB750 Hornet streetfighter als de avontuurlijke XL750 Transalp kan aandrijven. Het resultaat is een 755 cc paralleltwin met acht kleppen, boring en slag van 87 x 63,5 mm en een compressieratio van 11,0:1. Het motorblok produceert een stevige vermogenspuls in hoge toeren, met een maximale output van 67,5 kW bij 9.500 tpm. Dat gaat gepaard met heel wat bruikbaar koppel in het lage en het middengebied dat klimt naar een piek van 75 Nm bij 7.250 tpm. Het resultaat: een bruikbaar en plezierig motorkarakter dat breed inzetbaar is voor rijders van alle ervaringsniveaus. Het nieuwe motorblok is uiterst compact en licht, voornamelijk dankzij de Unicam-kop (ook gebruikt op de MX-competitie crosser, de CRF450R) die de 35,5 mm inlaatkleppen (met 9,3 mm lift) bedient via de nok en de 29 mm uitlaatkleppen (met 8,2 mm lift) via tuimelaars. Ook de slimme opbouw van het blok draagt bij tot diens compacte afmetingen. Zo is er geen balans-aandrijftandwiel aangezien het primaire aandrijftandwiel ook de balansas laat draaien. De waterpomp zit verstopt in het linker carterdeksel en er is geen watergekoelde oliekoeler nodig. Gepatenteerde Vortex Flow Ducts zorgen voor een meer uniform verdeelde luchtstroom van de luchtinlaten naar de airbox, die vervolgens via verticale inlaten de 46 mm diameter gasklephuizen voedt. Dat zorgt voor een vlijmscherpe pick-up en vinnige gasrespons. De cilinders gebruiken ook een Ni-SiC (Nickel-Silicon Carbide) coating, zoals ook gebruikt in de CBR1000RR-R Fireblade en CRF450R, wat de efficiëntie verbetert. De krukas maakt gebruik van een 270° gefaseerde ontstekingsvolgorde wat zorgt voor een karakteristiek tweecilindergevoel. Het uitlaatgeluid werd nauwkeurig afgesteld voor een aangename roffel bij lage toeren en een opwindende huil in het hoogste gebied. Mechanisch is het motorblok identiek aan dat van de nieuwe Hornet. De TBW-instellingen, echter, werden anders ingesteld zodat het karakter meer past bij de langeafstands- en touring-aspiraties waar de Transalp perfect geschikt voor is. Een assist-/slipperkoppeling – met schuingeplaatste schijfsegmenten – reduceert koppelingsweerstand met 30% voor een licht hendel gevoel. Bovendien maakt het opschakelen eenvoudiger en voorkomt het stuiteren van het achterwiel bij hard remmen en snel terugschakelen. Een brandstofverbruik van 4,35 l/100 km (WMTC-modus) biedt een potentieel bereik van 390 km uit de brandstoftank van 16,9 l. Net als voor de Hornet zal ook voor de Transalp een 35 kW A2-versie beschikbaar zijn dankzij een snelle ECU-remapping door de Honda-dealer.

Motorelektronica

Throttle By Wire (TBW) motorbediening biedt volgende vier standaard rijmodi: SPORT, STANDARD, RAIN en GRAVEL. Daarbij worden de vermogensafgifte en motorgevoel aangepast om bij de rijomstandigheden en de intentie van de rijder te passen. Ze kunnen eenvoudig worden geselecteerd en beheerd via de bediening aan de linkerstuurhelft en via het TFT-scherm. Verder is er de USER-modus waarin de rijder naar eigen voorkeur de parameters zelf kan instellen. Er zijn vier niveaus voor motorvermogen (Engine Power of EP), drie voor motorrem (Engine Brake of EB), twee voor het ABS en vijf voor de tractiecontrole (Honda Selectable Torque Control of HSTC). HSTC en ABS kunnen ook uitgeschakeld worden. De rijmodi stellen telkens een andere combinatie van de parameters in. Wheeliecontrole is standaard en is geïntegreerd in HSTC

- De modus SPORT biedt maximale prestaties met level 4 EP, level 2 ABS en level 1 EB en HSTC voor krachtige acceleratie met minimale interventie.
- De STANDARD-mode vindt een middenweg voor stad- en dorpsverkeer met level 3 EP en HSTC en level 2 EB en ABS
- In de RAIN-modus kan de Transalp de meest uitdagende omstandigheden op het asfalt de baas met de laagste EP-instelling (level 1) voor de minst agressieve vermogensafgifte, level 2 EB en ABS en level 5 HSTC.
- GRAVEL-mode zet EP op level 2, EB op level 3, HSTC op level 4 en ABS op level 1. Zo blijf je vol vertrouwen rijden op ruw terrein en offroad.
- In de USER-modus kan de rijder de instellingen voor EP, HSTC en EB zelf bepalen, en kan desgewenst het ABS uitgeschakeld worden achteraan. De instellingen kunnen opgeslagen worden voor later gebruik.

Chassis

Het stalen diamantframe is een lichtgewicht met slechts 18,3 kg – 10% lichter dan dat van de CB500X. Dankzij een intensief R&D-proces van verstijving, verdunning van de hoofd-/onderbuis en optimalisatie van de scharniervorm, wisten de ingenieurs een enorm sterk platform te ontwikkelen. De stijfheidsbalans zorgt voor nauwkeurige feedback voor de rijder in alle omstandigheden, met een geometrie die een vertrouwenwekkende wendbaarheid in de hand werkt. Het geïntegreerde, stevige subframe, vervaardigd uit hoogwaardig staal, is robuust en ijzersterk. De balhoofdhoek en naloop zijn ingesteld op 27° en 111 mm met een wielbasis van 1.560 mm en een leeggewicht van 208 kg. Een stuurhoek van 42° en minimale draaicirkel van 2,6 m maken U-bochten bij lage snelheid erg eenvoudig. Bij het selecteren van de specificaties voor de ophanging, stond het allround karakter van de Transalp vooraan. Een lange veerweg en uitmuntende schokabsorptie voor optimaal comfort en soepel prestaties op de baan en standvastige controle offroad waren onontbeerlijk. Daarom werd geopteerd voor Showa 43 mm SFF-CA™ (Separate Function Fork-Cartridge) voorvorkpoten met 200 mm veerweg en instelbare veervoorspanning. Het systeem staat gemonteerd via een onderste kroonplaat uit gesmeed aluminium en een bovenste kroonplaat uit gegoten aluminium. Het garandeert zo een perfecte balans tussen stevigheid en stijfheid en is breed inzetbaar in uiteenlopende situaties. De Showa-schokdemper met instelbare veervoorspanning en extern reservoir, werkt met 190 mm veerweg via de Pro-Link op de swingarm. Die gebruikt dezelfde gietstukken als de CRF1100LL Africa Twin en is vervaardigd uit een aluminium materiaal dat enkel voor de Transalp gebruikt wordt. De grondspeling bedraagt 210 mm. Compacte tweezuigerklauwen bijten op twee 310 mm ‘wavetype’-remschijven. Een enkelzuigerklauw bedient de 256 mm ‘wave’-achterremschijf. De roestvrijstalen spaakwielen, 21 inch voor en 18 inch achter, zijn voorzien van een 90/90-21 voor- en 150/70-18 achterband met binnenband type Metzeler Karoo Street of Dunlop Mixtour.

Accessoires

Een volledig assortiment accessoires, waaronder een quickshifter en een verlaagd zadel, is beschikbaar voor de XL750 Transalp, klaar voor personalisatie naar de voorkeur en het gebruik van de eigenaar. Honda biedt vijf eenvoudige pakketten aan die een aantal handige accessoires.

Print
 
Author: Lenie Mulder
0 Comments

Categories: Nieuws, Honda nieuwsNumber of views: 55

Tags:

Theme picker