Nieuws

HONDA PCX125 - 2 Nieuwe kleuren voor 2023

De PCX125 vormt een subtiel succesverhaal binnen Honda’s tweewielergamma met meer dan 140.000 verkochte eenheden in Europa sinds de eerste intrede in 2010. Dat succes is terug te brengen naar een formule die Honda wist te perfectioneren over de jaren heen: een sterk, modern design dat elegant past in een stijlbewuste, stedelijke lifestyle, gecombineerd met compacte afmetingen waarmee je probleemloos door het drukke verkeer kan laveren. Persoonlijk Comfort met een X-factor (oftewel: PCX), dat betekent ook een comfortabele rijpositie, bescherming tegen de elementen, voldoende opbergruimte voor een integraalhelm en algemene bouwkwaliteit van het beste niveau. Neem daarbij de aantrekkelijke prijs en zachte verbruikskosten in rekening en je hebt alle argumenten die de populariteit van de PCX bekrachtigen.

In 2010 was de PCX de eerste tweewieler in Europa uitgerust met start- stoptechnologie. Twee jaar later werd het de eerste scooter in Europa met Honda’s ultraefficiënte enhanced Smart Power (eSP)-motorblok. In 2016 volgde EURO4-compatibiliteit en in 2018 een moderner design, nieuw chassis en krachtigere motor. Het is een scooter die altijd met zijn tijd is meegegaan en met MY21 een sprong voorwaarts maakte met een nieuw motorblok en frame, verbeterde praktische bruikbaarheid en comfort, plus een gedurfde evolutie van zijn avant-gardestijl. Allemaal evoluties die de PCX neerzetten als relevante partner voor het Europese verkeer op twee wielen. Voor MY23 dragen twee chique nieuwe kleurkeuzes bij aan de visuele aantrekkingskracht van de PCX125.

De PCX125 heeft een unieke uitstraling en is een rollend statement. Het koetswerk verbergt veel opbergruimte onder het zadel en in de vloer; er is ook een USB Type-C oplaadpunt in het handschoenkastje. Een breedbeeld instrumentenpaneel geeft alle belangrijke informatie weer en Honda's Smart Key bedient het contact en het zadel. Alle verlichting is LED. De verbeterde Smart Power Plus (eSP+) vierklepsmotor levert 9,2 kW vermogen en 11,8 Nm koppel en verbruikt 2,1 l/100 km (47,6 km/l (WMTC)). Hij beschikt over start-/stoptechnologie en Honda Selectable Torque Control (HSTC) zorgt voor gecontroleerde tractie op het achterwiel. Het stalen buizenframe is sterk en licht, en is voorzien van een 31 mm telescopische voorvork en dubbele achterschokdempers.

De MY23 PCX125 zal verkrijgbaar zijn in de volgende kleurstellingen:
- Pearl Jupiter Gray **NIEUW**
- Matt Suit Blue Metallic **NIEUW**
- Pearl Jasmine White
- Matt Galaxy Black Metallic

Styling & uitrusting

Een consistent designkenmerk van de PCX125 is altijd al het koetswerk geweest - met zijn sterke karakterlijn en primaire lakkleur - dat van voor tot achter als één geheel samenvloeit. De voorkuip loopt aan de bovenkant uit, maar loopt elegant in bij de taille. Samen met een zwart windscherm zorgt dit voor een betere windbescherming zonder overbodige massa. Gedurfd en mooi: geen enkele andere scooter heeft zulke futuristische stijl. De complete premium LED-verlichting onderscheidt de PCX125 van de groep. Het ontwerp levert een typische lichtbundel af met vijf smalle paralellijnen. Het past bij het X-vormig achterlicht dat een intens 3D-effect aflevert dankzij de multi-optic technologie. De vorm van het zadel maakt het eenvoudig om een voet aan de grond te zetten en zorgt voor extra comfort voor rijder en passagier. De zadelhoogte is 764 mm en is extra handelbaar dankzij de kruishoogte van 540 mm. Onder het zadel is 30,4 liter opslagruimte, ideaal voor een integraalhelm en meer. Er is ook een USB Type C-oplaadpoort in het handschoenkastje, klaar om je smartphone in te pluggen. Zelfs het klepje van de benzinetank maakt het mogelijk om de tankdop even op te bergen tijdens het tanken. De Smart Key bediening is ook handig. Met de sleutel in de buurt bedien je via de hoofdknop de ontsteking en ontgrendel je het zadelcompartiment. Verder kan de Smart Key ook de (optionele) afneembare Smart topkoffer van 35 liter bedienen. Met de Smart Key in de zak van de bestuurder wordt de koffer ontgrendeld en automatisch vergrendeld wanneer de bestuurder wegloopt. De koffer kan ook manueel met de sleutel worden vergrendeld. Een 'breedbeeld' instrumentenpaneel op de middenconsole presenteert alle informatie netjes en beknopt, in een gemakkelijk af te lezen formaat. Een negatief LCD-scherm geeft de snelheid weer. Andere beschikbare informatie wordt voorzien door de kilometerteller, de dagteller, de brandstofmeter, het gemiddelde brandstofverbruik en de start-stopindicator. Het brede, verchroomde stuur is ook een kenmerk van de PCX. Gemonteerd op traditionele stuurklemmen (met nieuwe geoptimaliseerde rubberdichtheid) bieden ze een nauwkeurige bediening in de stad en vormen ze een leuke retro Touch. De handgreep achteraan biedt de passagier comfortabele en ondersteunende houvast tijdens het rijden.

Motorblok

Het verbeterde Smart Power Plus (eSP+) vloeistofgekoelde SOHC-motorblok met vier kleppen levert 12,3 pk (9,2 kW) @ 8.750 tpm met piekvermogen van 11,8 Nm @ 6.500 tpm. Boring x slag staat op 53,5 x 55,5 mm met een compressieratio van 11.5:1. De acceleratie vanuit stilstand of rollend gaat vloeiend en de PCX rijdt gemoedelijk aan 90 km/u. Topsnelheid is 98 km/u. Dankzij een benzine-efficiënt verbruik van 2,1 l/100 km (47,6 km/l), WMTC-mode, en een tankcapaciteit van 8,1 liter is de afstand tussen twee tankbeurten ongeveer 385 km. Het Honda Selectable Torque Control (HSTC) geeft je zelfvertrouwen een boost in natte omstandigheden. Wanneer de ‘T’ op het dashboard flikkert, weet je dat het HSTC actief ingrijpt om wielspin te verminderen. Het systeem kan ook uitgeschakeld worden. Honda’s eSP+-motorblok is uitgerust met de beste wrijvingsverminderingstechnologie. Slim verpakte items in het blok (zoals de oliepomp die in de krukas is ingebouwd) verhogen de efficiëntie. De compacte ontbrandingskamer en het PGM-FI injectiesysteem – met een gasklepdiameter van 28 mm, 2 mm groter – optimaliseren de ontbrandingssnelheid en de afkoeling. Een offset cilinder reduceert wrijving die veroorzaakt wordt door contact tussen zuiger en de cilinderwand, wat zorgt voor efficiënte overdracht van ontbrandingsenergie naar de krukas. Een geribde gietijzeren cilinderwand gaat elke verstoring aan de binnenste boordoorsnee tegen, wat zorgt voor minder spanning aan de zuigerveren. Oliesproeiers aan de zuigers zorgen – net zoals toegepast bij de CRF450R MX-competitiemotor – voor consistente koeling. Dat resulteert in betere ontstekingstiming en voorkomt abnormale verbranding. Een hydraulische nokkenkettingspanner optimaliseert verder de efficiëntie: het reduceert interne vibraties, werkt stiller en verlaagt het benzineverbruik. Een efficiënte radiator – geïntegreerd in de buitenkant van het rechtse carter – werkt met een kleine, lichte ventilator die wrijvingsverlies vermindert en de weerstand verlaagt. Drie hoofdlagers, bestand tegen de hardere klappen die ze moeten verwerken, verminderen de werkingsweerstand van het versnellingsmechanisme. Een geoptimaliseerde koppeling en riemschijven vullen de verbeterde prestatie aan. De elektronisch gestuurde, borstelloze ACG-starter is een geïntegreerd component en staat rechtstreeks aan het uiteinde van de krukas gemonteerd. Het dient als startmotor en als alternator en doet de motor onmiddellijk draaien waardoor elk geluid dat voortkomt uit de tandwielen of uit de tandwieloverbrenging in de kiem gesmoord wordt. Start-stoptechnologie zorgt ervoor dat de motor automatisch uitschakelt na drie seconden stationair draaien en wanneer de remmen ingedrukt zijn. Bij een draai aan het gashendel slaat de motor meteen weer aan. Dat gebeurt naadloos dankzij de ACG, het swing-backsysteem dat de krukas terugbrengt naar zijn positie net voor de luchtinlaat en een decompressiemechanisme dat krukasweerstand door compressie onderdrukt. De technologie controleert de status van de accu voortdurend en schakelt zichzelf uit indien nodig om de accu niet te laten leeglopen.

Chassis

De PCX125 maakt gebruik van een duplex stalen wiegframe dat is ontworpen om de duurzaamheid te bieden die nodig is voor het ruwe stadsleven, zonder daarbij in te boeten aan wendbaarheid in het verkeer, gebruiksvriendelijkheid en een ontspannen rijpositie. De wielbasis bedraagt 1.315 mm, met een 26° 30' balhoofdhoek en een naloop van 80 mm. Het rijklaargewicht is 130 kg. Beide wielen – 14 inch voor en 13 inch achter - hebben een ontwerp dat past bij het koetswerk. De bandenmaten zijn 110/70-14 voor en 130/70-13 achter. De 31 mm voorvork heeft een veerweg van 89 mm, terwijl de achterschokdempers een veerweg van 95 mm hebben; de veren zijn verzwaard voor een soepele rit op ruwe stadswegen. De remkracht wordt geleverd door een remklauw met twee zuigers en een schijf van 220 mm voor, gekoppeld aan een trommelrem van 130 mm achter; de voorrem werkt met eenkanaals ABS.

Print
Author: Lenie Mulder
0 Comments

Categories: Nieuws, Honda nieuwsNumber of views: 54

Tags:

Theme picker