Nieuws

2023 HONDA SH150i - 5 Nieuwe kleuren!

Als lid van de SH-familie – wiens oervader SH50 op de markt kwam in 1984 – verscheen de viertakt SH150 voor het eerst ten tonele in 2001. Sindsdien streeft hij in alle stilte maar vastberaden zijn doel na om stijlvol, leuk en zorgeloos vervoer te bieden. Dat maakt hem een van Europa’s favoriete scooters. Die eerste versie legde de basis voor het succes met een vinnig en zuinig blok dat zowel stadskern als snelweg de baas kan. Dat verpakt in een stijlvolle, premium uitstraling en gekoppeld aan goede wendbaarheid en stabiliteit onder andere dankzij de 16 inch wielen. Sinds de toevoeging van elektronische injectie in 2005, zijn de SH150i en zijn 125 cc-variant de toonbeelden geworden voor stadstransport. Dat door hun perfect uitgebalanceerde combinatie van stijl, betrouwbaarheid, zuinigheid en bruikbaarheid. Natuurlijk is er ook een constante: de stapsgewijze evolutie gebaseerd op de noden en verwachtingen van de eigenaars en Honda’s wil om een steeds betere versie te willen brengen van hun SH. In 2013 kwam Honda’s eSP (enhanced Smart Power) motorblok met lage wrijving en vrijloopstop, waardoor zowel het vermogen als de zuinigheid verbeterden. In 2017 werd het uiterlijk opgefrist met strakkere designerlijnen, LED-lichten voor- en achteraan en de Honda Smart Key. In 2020 werd de SH150i - gebouwd in Honda’s Atessa fabriek in Italië - effectief een compleet nieuwe scooter. Door een nieuwe wet die 125 cc’s van de autosnelwegen weerde, werd hij ook onmetelijk populair in Italië. Geruggesteund door de technologie die voor de vorige modellen werd ontwikkeld, werd de SH150i sneller, comfortabeler, gemakkelijker in gebruik én nog stijlvoller. Dat kon moeilijk anders, het blijft tenslotte een Honda SH. Voor 22YM kreeg de SH150i twee fraaie nieuwe kleuren met extra ‘SH’-details aangemeten, die ervoor zorgden dat een van de populairste tweewielers van Italië nog begeerlijker werd. Voor 23YM voorziet Honda niet minder dan vier nieuwe kleurstellingen.

De SH150i is gebouwd om een leven lang mee te gaan, beschikt over veel nuttige opbergruimte én pakt uit met een USB-aansluiting. De geometrie van de achterwielophanging is geoptimaliseerd voor comfort, 16-inch wielen zorgen voor een boterzachte rit, terwijl het stijlvolle en eenvoudige koetswerk en de strakke verlichting vooraan de uitstraling van de SH150i bepalen en versterken. LED-verlichting rondom en een helder LCD-dashboard maken deel uit van de premium afwerking. De EURO5-conforme eSP+-motor met vier kleppen produceert 12,4 kW aan piekvermogen, genereert 14,9 Nm aan koppel, rijdt 44,7 km/l (WMTC-modus) en beschikt over Idling Stop oftewel start-/stoptechnologie. De HSTC (Honda Selectable Torque Control) tractiecontrole zorgt voor de nodige gemoedsrust bij de eigenaar.

Honda brengt vijf configuraties uit:

  • Een standaard SH150i zonder accessoires
  • SH150i met Smart topkoffer
  • SH150i met Smart topkoffer, handkappen en een windscherm
  • SH150i met standaard topkoffer
  • SH150i met standaard topkoffer, handkappen en een windscherm

Voor 23YM zal de SH125i verkrijgbaar zijn in de volgende kleurstellingen:
- Pearl Falcon Gray **NIEUW**
- Mat Pearl Cool White **NIEUW**
- Mat Pearl Pacific Blue **NIEUW**
- Pearl Nightstar Black

Twee gloednieuwe kleuren met zwartgelakte wielen zorgen voor nog meer eigentijdse aantrekkingskracht:
- Coal Black **NIEUW** - met rood SH-logo op flank en groot zwart SH-logo op onderkuip.
- Hyper Red **NIEUW** - met zwart SH-logo op de flank en groot rood SH-logo op de onderkuip.

Styling & Uitrusting

Vloeiend en stevig. Zo kan je het design van de nieuwe SH150i omschrijven. De connectie tussen deze twee kernwoorden zorgt meteen ook voor zijn premium uitstraling. De koplamp (bijna een ‘H’ in LED) staat nu op de kuip gemonteerd en projecteert een centrale lichtstraal die twee zijstralen opdeelt. De parkeerlichten staan gemonteerd op het kopkuipje op het stuur. Dit is nog steeds een SH, dus is de elegante stijl gekoppeld aan functionaliteit. De compacte bouw, de treeplank en de rechte zithouding (essentieel voor een goede controle en zichtbaarheid in de stad) zijn nog steeds belangrijke kenmerken. Daarbovenop is er de opslagruimte van 28 l onder het zadel. Ruim genoeg om een integraalhelm op te bergen. Een USB-oplaadpunt is ook aanwezig. Het vlakke zadel biedt veel steun en laat je vlot bewegen op de motor. De ranke bouw van het zadel zorgt ervoor dat je gemakkelijk met beide voeten aan de grond kunt. Omdat ritten in de stad vaak met twee ondernomen worden, is er meer dan ruimte genoeg voor de passagier. Inklapbare voetsteunen bieden veel steun als er een passagier op het zadel zit en verdwijnen netjes wanneer niemand achterop hoeft. Het achterlicht is LED met een chroom omranding, passend bij het voorlicht. Het nieuwe LCD-dashboard heeft alle waarschuwingslampjes – inclusief Smart Key, HSTC/ABS en Idling Stop (of start-/stopfunctie) – mooi geordend rond een centrale digitale snelheidsmeter en kilometerteller. Alle bedieningen voor het dashboard verlopen via een A/B-schakelaar op de linker stuurhelft. De Smart Key van de SH150i blijft in de zak van de rijder en geeft van daaruit toegang tot de ontsteking, tankdopvergrendeling en zadelvergrendeling. De sleutel heeft twee schakelaars: een Smart ‘aan/uit’-functie en de herkenningsfunctie die vanop afstand de richtingaanwijzers laat knipperen. Zo vind je jouw motor meteen terug. Met de Smart Key aanwezig volstaat een druk op de hoofdschakelaar om de draaiknop te activeren. Zo krijg je meteen controle over de ontsteking en het stuurslot. Via twee tuimelschakelaars opent ook het zadel en de tankdop. De Smart Key licht blauw op als je er op drukt en wanneer je de herkenningsfunctie gebruikt.

Motorblok

Het vloeistofgekoelde, levendige 157 cc motorblok met vier kleppen en eSP+ (enhanced Smart Power+) haalt een topvermogen van 12,4 kW (16,9 pk) bij 8.500 tpm en een maximaal koppel van 14,9 Nm bij 6.500 tpm. Het zelfvertrouwen van de rijder krijgt een boost in natte omstandigheden dankzij de Honda Selectable Torque Control (HSTC) tractiecontrole. Een indicator op het dashboard licht op wanneer de tractiecontrole actief wielspin vermindert. Het systeem kan ook uitgeschakeld worden. De boring bedraagt 60 mm, de slag 55,5 mm. De compressieverhouding staat op 12,0:1. Het compacte blok is een meesterwerk op vlak van massacentralisatie. De radiator is niet vooraan op de scooter zelf gemonteerd, maar rechtstreeks op het blok voor een eenvoudige en bruikbare lay-out. Deze zeer efficiënte structuur laat meteen ook toe om een kleinere ventilator te gebruiken. Binnenin bevindt zich heel wat technologie die wrijving verlaagt. Aan de binnenkant van de cilinder zijn verschillende sleuven voorzien, waardoor het olieverbruik afneemt en de koeling verbetert. De cilinder bevindt zich onder een lichte hoek om energieverlies door wrijving minimaal te houden. Drie hoofdlagers regelen de rolweerstand in de transmissie, elk afzonderlijk ontworpen voor de specifieke belasting die ze te verwerken krijgen. Eveneens essentieel voor het lage verbruik van de SH150i is de Idling Stop (start-stopfunctie). Die functie kan bediend worden via een schakelaar op de rechter stuurhelft. Indien geactiveerd stopt de motor met draaien na drie seconden stilstaan. Het blok start automatisch opnieuw bij een draai aan de gashendel. Het systeem werkt naadloos dankzij het swing-backsysteem dat de krukas terugbrengt naar zijn positie net voor de luchtinlaat en het decompressiemechanisme dat ervoor zorgt dat de krukasweerstand minimaal is bij het starten. De ACG-starter genereert elektriciteit, waardoor de traditionele tandwielen en startmotor overbodig zijn.

Chassis

Het in hoogwaardig staal uitgevoerde frame met centrale onderbalk zorgt ervoor dat de benzinetank met capaciteit van zeven liter onder de bodemplaat geplaatst kan worden. Dat maakt ruimte voor 10 liter extra opslagcapaciteit onder het zadel. De wielbasis meet 1.350 mm en de balhoofdhoek en naloop bedragen 26°/85,2 mm. De zadelhoogte bedraagt 799 mm en rijklaar weegt de SH150i exact 134,1 kg. Het scharnierpunt aan het motorblok en de hoek van de swingarm werden aangepast voor minder rotatielast op de link van het motorblok. Daardoor is er een soepelere schokabsorptie en verbetert het rijcomfort. Lichte 16-duims aluminium wielen maken net als altijd een deel uit van de goede wendbaarheid en stabiliteit van de SH150i. Ze zijn uitgerust met Michelin City Grip tubeless-banden, in de maten 100/80-16 (voor) en 120/80-16 (achter). De veervoorspanning van de achterschokbreker is in vijf fases instelbaar en heeft 83 mm veerweg. De 33 mm telescoopvork biedt op zijn beurt 89 mm veerweg. Daardoor is er een goede wegligging en is de SH150i gemakkelijk beheersbaar. ABS is standaard en zowel de voorste als de achterste remschijf heeft een diameter van 240 mm. Vooraan is er een tweezuigerklauw, achteraan staat een enkelvoudige zuiger in voor de grijpkracht.

Print
Author: Lenie Mulder
0 Comments

Categories: Nieuws, Honda nieuwsNumber of views: 46

Tags:

Theme picker