Menu
  1. Home
  2. Over ons
  3. Occasions
  4. Honda
  5. Kawasaki
  6. Werkplaats
  7. Hyperpro
  8. Bagster
  9. Nieuws
  10. Contact

Nieuws

CB1000R Black Edition: ook in Mat Jeans Blue Metallic • CB1000R: Nieuw! Bordeaux Red Metallic

Motorrijden heeft de afgelopen tien jaar veel verschuivingen gezien in de rijdersverwachtingen van motoren - wat ze doen, hoe ze eruit zien en hoe ze zich voelen. En Honda is nooit bang geweest om zijn technologie, techniek en 'wat als...?'-fantasie toe te passen om motorfietsen te creëren die nieuwe ruimtes op de markt invullen. De CB1000R is zo'n machine. Geïntroduceerd door een grote modelwijziging in 2018, hebben de ontwikkelingsingenieurs van Honda het keiharde streetfighter-karakter van het vorige model opnieuw beoordeeld en, gestuurd door retro-industrieel minimalisme, alles gestript. De resulterende machine, geboren onder de vlag van 'Neo Sports Café', was een nieuwe fusie van sport-naked en kale Café Racer-inspiratie. Hij onderscheidde zich van de massa door afstand te nemen van de standaard supersport-afgeleide naakte formule, waarbij opwindende snelheid werd gecombineerd met een radicaal design. Door meer te combineren met minder, gaf de herboren CB1000R zijn rijder een enorme hoeveelheid bruikbare motorprestaties, met de controle van een supersportmachine. Spannend om te rijden en volledig in staat om veel meer gefocuste machines achterna te jagen op een kronkelende weg, van welke kant hij ook wordt benaderd - esthetiek, emoties, prestaties of technologie - de CB1000R heeft bewezen dat het een motorfiets is die moeilijk te negeren is.

Mechanisch ongewijzigd voor 23YM, met twee nieuwe kleurenschema's, één voor het standaardmodel en één voor The Black Edition, die beide zijn voorzien van een gitzwart aluminium achter subframe, complementeren het strakke minimalisme van de CB1000R.

De lijnen van de CB1000R zijn agressief, naar voren gericht en met opvallende details zoals het zichtbare aluminium subframe, de radiatorbescherming en de airbox afdekkingen, die in een holistische, dynamische harmonie vloeien. Ook de koplamp helt naar achteren terwijl ingewikkeld vervaardigde wielen bijdragen aan de technische bekwaamheid die wordt getoond. Voor 21YM ontving de motor herziene PGM-FI-instellingen, een soepelere vermogensafgifte en EURO5-conformiteit. Het full colour tft-instrumentendisplay biedt Honda Smartphone Voice Control System, dat de rijder koppelt aan zijn smartphone, en er is ook een usb-aansluiting onder het zadel.

De 23YM CB1000R zal beschikbaar zijn in de volgende kleuroptie:
- Bordeaux Red Metallic  (Nieuw)

The Black Edition

Terwijl de CB1000R een motorfiets is die tot doelbewuste schoonheid is uitgehouwen, gaat de Black Edition een aantal stappen verder. Hij begint op dezelfde productielijn als de standaard CB1000R, neemt dan een omweg naar een humeuriger esthetisch gebied en voegt wat extra, wenselijke accessoires toe. Afgezien van zorgvuldig geselecteerde machinaal bewerkte aluminium details - op de wielspaken, achterbrugplaten, carterdeksels en kroonplaat - is alles wat te zien is zwart: de koplampring, het windscherm, de vorkpoten, de radiatorkappen en de airboxafdekkingen (met een geanodiseerde afwerking), uitlaat en demper. Voor 23YM is de lak op de brandstoftank versierd met een nieuwe zilveren accentstreep die past bij de aluminium details – en een in kleur afgestemde cover voor het duozadel. Ook een quickshifter is standaard. Een machinaal bewerkt 'CB'-logo voegt de finishing touch toe,

De 23YM CB1000R Black Edition is verkrijgbaar in de volgende kleuropties:
- Deep Graphite Black
- Mat Jeans Blue Metallic (Nieuw)

Styling & uitrusting

Honda's 'Neo Sports Café'-ontwerpesthetiek is niet alleen gemaakt met een voorliefde voor het verleden, maar ook met het oog op de toekomst, met voldoende ruimte voor variaties op het thema. Van kop tot staart is de stroom van de CB1000R harmonieus: de direct herkenbare ronde koplamp zit in een druppelvormige omlijsting en ligt achterover tussen de vorkpoten; de gepolijste aluminium radiatorschermen zijn veel compacter en schuin op de rijrichting, een design cue die wordt weerspiegeld door de airbox-afdekkingen. Het bochtige aluminium subframe is afgewerkt in gitzwart voor 23YM en benadrukt het grimmige minimalisme van de achterkant. En om een ​​leuk esthetisch detail niet te missen, de kentekenplaatbevestiging is zo klein als maar kan. Hoewel hij met zijn stijl de aandacht kan trekken en het verkeer kan stoppen, zijn de dagelijkse praktische zaken niet over het hoofd gezien, en is gebruiksgemak in de echte wereld een sleutelfactor in het ontwerp. De instrumenten bestaan ​​uit een 5-inch, goed afleesbaar tft-kleurenscherm met vier soorten snelheids-/tpm-displays, afhankelijk van de voorkeur van de rijder, evenals brandstofmeter/verbruik, rijmodusselectie/motorparameters en Shift Up-indicator. Bediening gaat via de knoppen op de linkerkant van het stuur. Ook geïntegreerd in de interface is het Honda Smartphone Voice Control-systeem, dat de rijder onderweg met zijn smartphone verbindt en spraakbeheer van telefoongesprekken, e-mail, muziek en navigatie mogelijk maakt. Er is een op een helm gemonteerde headset nodig en de smartphone maakt via Bluetooth verbinding met het dashboard; beheer is ook mogelijk met de knoppen op de linkerkant van het stuur. Er is ook een USB-aansluiting onder het zadel, voor het opladen van smartphones. De richtingaanwijzers van de CB1000R hebben ook een Emergency Stop Signal (ESS)-functie. Bij hard remmen knipperen de alarmknipperlichten om andere weggebruikers te waarschuwen dat er een harde stop aan de gang is. De indicatoren worden ook automatisch geannuleerd; in plaats van een eenvoudige timer te gebruiken, vergelijkt het systeem het snelheidsverschil van het voor- en achterwiel en berekent het wanneer de indicatie moet worden geannuleerd ten opzichte van de situatie.

Motor

De 998cc DOHC-viercilindermotor van de CB1000R levert een gezonde dosis vermogen en koppel: 107 kW @ 10.500 tpm en 104 Nm @ 8.250 tpm. Boring en slag zijn ingesteld op 75 mm x 56,5 mm met een compressieverhouding van 11,6:1. De rode lijn begint bij 11.500 tpm en de toerenbegrenzer treedt in werking bij 12.000 tpm. PGM-FI-instellingen zijn geoptimaliseerd voor soepel vermogen en een scherpe gasrespons. Deze motor is afgesteld om zijn koppel te leveren met een karakteristieke boost in het bereik van 6-8.000 tpm, wat een opwindende en boeiende rijervaring oplevert. Het is ook een handig hulpmiddel voor snelle roll-on-acceleratie in echte inhaalomstandigheden. De airbox, leidingen en luchtfilter vormen een soepele route voor luchtstroom in de motor, waardoor drukverlies helemaal vanaf de buitenste leidingen wordt verminderd; een gasklephuis met een diameter van 44 mm voert het lucht/brandstofmengsel naar de inlaatpoorten met grote diameter en zorgvuldig gevormde verbrandingskamers. Inlaatklephoogte is ingesteld op 8,3 mm, uitlaat 8,1 mm. De zuigers zijn gemaakt van gesmeed aluminium. Korte overbrengingsverhoudingen zorgen voor een opwindende acceleratie door de versnellingen tussen 30-130 km/u. De assist-/slipperkoppeling is superlicht en helpt bij harde en snelle terugschakelen. De uitlaat draagt ​​bij aan de mid-range spierkracht en het lichte gewicht van de CB1000R. Het is een 4-2-1-ontwerp, dat via 4 korte katalysatoren naar een hoofdkamer voedt, die vervolgens een geluiddemper met twee kamers voedt. Het uitlaatgeluid is intern afgesteld, wat betekent dat naarmate het toerental hoger wordt dan 5.500 tpm, het een aanzienlijk diepere, rauwere toon krijgt. Voor EURO5-conformiteit maken Linear Air Flow (LAF)-sensoren in de downpipes een nauwkeurige meting van de afgewerkte gassen mogelijk. De motor levert een verbruik van 5,8 L/100 km op.

Motorelektronica

Throttle By Wire (TBW) geeft de rijder maximale controle over de krachtige motor van de CB1000R via 3 standaard rijmodi plus 1 USER-modus, in te stellen met de knoppen op de linkerstuurhelft en het tft-scherm.

Er zijn 3 niveaus van motorvermogen (P), motorrem (EB) en Honda Selectable Torque Control (HSTC) beschikbaar; HSTC kan ook worden uitgeschakeld. De rijmodi bieden verschillende combinaties van elke parameter.
- De RAIN-modus gebruikt de laagste vermogensinstelling voor de minst agressieve vermogensafgifte, gemiddelde hoeveelheid EB en hoge HSTC. De lagere vermogens- en koppelafgifte zijn gericht op de eerste 3 versnellingen.
- De STANDARD-modus gebruikt de middelste instelling voor Power, HSTC en EB. Het verzacht de vermogensafgifte een beetje in de eerste en tweede versnelling en gebruikt een vermogensafgifte net onder die van de SPORT-modus, met een lager koppel bij gedeeltelijke gasopening.
- SPORT gebruikt de hoogste vermogensafgifte en de laagste niveaus van EB en HSTC om 100% prestaties te leveren in alle zes versnellingen, maximaal koppel en vermogen bij alle gasklepstanden en kleine tussenkomst van HSTC.
In de USER-modus kan de rijder kiezen tussen de 3 instellingen voor elke parameter en de instelling opslaan voor toekomstig gebruik.

Chassis

Het chassis van de CB1000R maakt gebruik van een mono-ruggengraat stalen frame en heeft aluminium draaiplaten om de kenmerkende 574,2 mm enkelzijdige swingarm vast te houden. De balhoofdhoek is ingesteld op 25° met een naloop van 100 mm. De wielbasis is 1.455 mm met een rijklaargewicht van 212 kg. Gewichtsbias is 48,5% / 51,5% voor / achter. Een 'natuurlijke hurkzit' wordt geboden door de ontspannen rijdersdriehoek van een breed, taps toelopend aluminium stuur dat is afgestemd op een zithoogte van 830 mm. De brandstoftank is ook breedgeschouderd, maar zwaar weggesneden om voldoende knieruimte te bieden. De verstelbare voorvork is een Showa Separate Function Fork Big Piston unit (SFF-BP). Het bevat alle dempingsfuncties in één vorkpoot, waardoor het gewicht wordt verminderd en tegelijkertijd flexibiliteit, comfort en controle wordt geboden in een breed scala aan rijomstandigheden. De Showa-achterschokbreker past zich aan qua veervoorspanning en uitgaande demping. Dubbele radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers vooraan bijten zwevende schijven van 310 mm. Achteraan hapt één remklauw met dubbele zuiger in een 256mm-schijf, inclusief 2-kanaals ABS. De ingewikkeld ontworpen zevenspaakswielen van gegoten aluminium stralen gedurfde elegantie uit; de achterband (zittend op een 6-inch velg) heeft de maat 190/55 ZR17, de voorband is een 120/70 ZR17.

Print
Author: Lenie Mulder
0 Comments

Categories: Nieuws, Honda nieuwsNumber of views: 401

Tags:

Theme picker