Nieuws

3 Nieuwe kleuren voor de 2023 SH350i

In de belangrijkste steden van Europa zie je twee in het oog springende letters voortdurend in het straatbeeld: SH. De laatste 36 jaar verkocht Honda meer dan een miljoen SH-scooters overheen heel Europa. Dat maakt de SH een merk-in-een-merk, geruggesteund door Honda’s befaamde bouwkwaliteit en betrouwbaarheid. Met zijn compacte, toegankelijke design met vlakke vloer en een 16 inch voor- en achterwiel, bracht de SH300i in 2007 alles wat de SH-naam typeert. En het voegde ook iets extra’s toe: een krachtige motor die maximaal respons levert voor zowel gebruik in de stad als daarbuiten. In 2015 was de SH300i de eerste EURO4-compatibele Honda en verbeterden zowel het koppel als de zuinigheid van het blok. Ook het uiterlijk werd gespierder en het vernieuwde frame zorgt voor meer opbergruimte zonder dat de vlijmscherpe stuurbaarheid daaronder hoefde te lijden. In 2019 kwam uiteindelijk de toevoeging van Honda Selectable Torque Control (HSTC) en bediening via Smart Key. Het verhaal van de SH350i kreeg een vervolg in 2021 met een grotere motorinhoud en dus meer vermogen en koppel. De elegante restyling verstevigde verder de status van de perfecte allround scooter. Met een familie die ook de immer populaire SH125i en de SH150i omvat, verliest de SH350i voor 23YM niets van zijn sterke aantrekkingskracht, met drie strakke nieuwe kleurstellingen die het gamma laten schitteren.

Het eSP+-motorblok van de SH350i haalt een piekvermogen van 21,5 kW en is krachtig doorheen het hele toerengebied. De scooter geniet ook die pittige acceleratie waarvoor de SH bekend staat. De SH-formule draait om compacte en handige toepasbaarheid verpakt in een uiterst strakke styling en een eenvoudig te rijden én te parkeren totaalplaatje. Daarbij hoort ook een vederlicht frame, een USB-oplaadpoort onder het zadel en een LCD-dashboard.

Voor 23MY zal de SH350i verkrijgbaar zijn in de volgende kleurstellingen:
- Matt Coal Black Metallic **NIEUW**
- Matt Lucent Silver Metallic **NIEUW**
- Crescent Blue Metallic **NIEUW**
- Matt Ruthenium Silver Metallic
- Pearl Cool White
- Black

Styling & Uitrusting

De SH350i fleurt de openbare weg op met z’n typische premium SH-lijnen. De voorzijde springt meteen in het oog: de LED-koplamp bestaat uit een centrale spot tussen twee dimlichten in. De positielichten bovenaan het stuurkuipje creëren een stijlvol, eigentijds vooraanzicht. Het LED-achterlicht en de richtingaanwijzers zitten netjes tussen de aluminium handvatten voor de passagier verstopt. Bij een SH is functie even belangrijk als vorm. De rijpositie is geschikt voor rijders van verschillende grootte en zorgt voor een relaxte, rechtop gezeten rijhouding en een uitstekend zicht rondom. De machine is 2.160 mm lang, 742 mm breed en 1.161 mm hoog. De grondspeling bedraagt minimaal 131 mm. Onder het zadel is voldoende ruimte voor een integraalhelm, en de zadelhoogte zelf is met 805 mm (slechts 5 mm meer dan de SH125/150) erg toegankelijk te noemen. Een USB Type C-oplaadpoort staat je toe om je mobiele toestel op te laden onderweg. De vlakke vloer van de SH (435 mm breed) maakt het gemakkelijk om bagage mee te nemen en helpt de rijder om op en af te stappen. Een inklapbaar haakje aan het voorste paneel voegt nog meer gebruiksgemak toe. Een aantrekkelijk LCD-dashboard geeft alle waarschuwingslampjes – ook voor HSTC en ABS – netjes weer rond de centrale digitale snelheidsmeter en toerenteller. Het dashboard bedien je overigens makkelijk met de A/B-knoppen aan de linkse stuurhelft. De richtingaanwijzers van de SH350i zijn voorzien van een zelfdovend noodstopsignaal (ESS). Wanneer het ABS een bruusk remmanoeuvre detecteert, zullen de waarschuwingslichten beginnen knipperen om andere weggebruikers te waarschuwen. Extra gebruiksgemak onderweg is er dankzij de Smart Key. Het systeem beheert de ontsteking en de vergrendeling van de bagageruimte, net als de optionele topkoffer van 35 liter. Met de Smart Key in de (broek)zak ontgrendelt de koffer en vergrendelt opnieuw automatisch wanneer je wegwandelt. De koffer kan ook met de sleutel zelf vergrendeld worden.

Motor

De ‘enhanced Smart Power+’-motor (eSP+) in de SH350i haalt op vlak van uitstoot uitstekende waarden, zonder daarbij aan kracht in te boeten, dankzij verregaande wrijvingsreductie. De vloeistofgekoelde SOHC-motor met vier kleppen haalt een piekvermogen van 21,5 kW bij 7.500 tpm en een maximaal koppel van 32 Nm bij 5.250 tpm. Vanuit stilstand legt de SH350i de eerste 200 meter af in 10,2 seconden. De boring bedraagt 77 mm en de slag 70,7 mm, met een bijbehorende compressieratio van 10,5:1. De roltuimelaar, krukas glijlager en het gesloten carter zorgen voor langdurige betrouwbaarheid en een krachtige prestaties. Om zuigerkoeling te verbeteren spuit een oliesproeier olie recht naar de achterkant van de zuiger, net zoals bij de Honda CRF450R. Dat versterkt de ontstekingstiming en optimaliseert de verbranding. De oliecapaciteit bedraagt 1,85 liter. De airbox beschikt over een inhoud van 5,5 liter. Een 36 mm-gasklephuis voedt de 28 mm inlaatkleppen op een zo efficiënt mogelijke wijze. Ook de inlaatpoort zuigt lucht efficiënter binnen. Dat kan dankzij een sterkere luchtstroom binnenin de cilinder, die zorgt voor een meer consistente verbranding. De uitlaatgassen worden via een rechte uitlaatpoort naar buiten gejaagd. Om de weerstand van uitlaatgassen te verlagen, is de nieuwe demper uitgerust met twee afzonderlijke kamers. Verbeteringen aan de verbinding vanuit de expansiekamer en aan de grootte en plaatsing van de katalysator, perfectioneren de gasstroom en de zuivering van de uitlaatgassen. De interne wrijving wordt verlaagd door een 5 mm offset-cilinder, een hydraulische nokkenaskettingspanner en een spoelpomp. De pomp verlaagt de interne druk in het blok en reduceert ook pompverliezen, interne rotatiewrijving en al te veel beweging van de olie. Een nieuwe balansas vermindert trillingen en draagt bij tot een vlotte, aangename rijervaring. Het motorblok van de SH350i is uitgerust met het Honda Selectable Torque Control (HSTC). Dat systeem detecteert elk snelheidsverschil tussen voor- en achterband, berekent de wielslip en past vervolgens het geleverde motorkoppel aan via het injectiesysteem om de grip achteraan terug te vinden. Het HSTC kan je ook uitschakelen via een knopje aan de linkse stuurhelft. Een knipperende ‘T’ op het digitale dashboard geeft aan wanneer het systeem in werking treedt. Het benzineverbruik is een erg zuinige 3,33 l/100 km (30 km/l) in WMTC-mode. Met een tankinhoud van 9,1 liter geeft dat een bereik van ruim 270 km.

 Frame

Het gelauwerde frame zorgt voor een ongeziene kwiekheid en controle onder alle omstandigheden. Bij het in 2021 geïntroduceerde model, met herziene buisdiameters, wanddiktes en materiaalkeuze van sommige compartimenten, verbeterde de stabiliteit bij hoge snelheid. De aanpassingen zorgden ook voor een gewichtsbesparing van 1 kilogram op het frame alleen. De 35 mm telescopische voorvorken, dubbele schokbrekers achteraan, aluminium swingarm en het Oleo linksysteem onder het motorblok zorgen voor subtiele schokabsorptie en helpen bij de stuurbaarheid. Balhoofdhoek en naloop staan op 27°5’ en 99 mm met een wielbasis van 1.452 mm. Het stuur heeft een draaihoek van 45° ten opzichte van het centrum. Het rijklaargewicht bedraagt 174 kg. De bandenmaat vooraan is 110/70-16 en 130/70-16 achteraan. Tweekanaals ABS ondersteunt de enkelvoudige remschijf met 256 mm diameter vooraan en de enkelvoudige remschijf van 256 mm diameter achteraan.

Print
 
Author: Lenie Mulder
0 Comments

Categories: Nieuws, Honda nieuwsNumber of views: 35

Tags:

Theme picker