Menu
  1. Home
  2. Over ons
  3. Occasions
  4. Honda
  5. Honda demodagen
  6. Kawasaki
  7. Werkplaats
  8. Hyperpro
  9. Bagster
  10. Nieuws
  11. Contact

Nieuws

HONDA EM1 e: Honda's eerste elektrische tweewieler voor Europese rijders

De EM1 e: is Honda's eerste elektrische tweewieler voor Europese rijders, na de aankondiging in september 2022 van de plannen van het bedrijf om tegen 2025 wereldwijd 10 of meer elektrische tweewielers te introduceren. Het is ook een opmerkelijke eerste stap op weg naar Honda's doelstelling om tegen 2040 CO2-neutraal te zijn voor al haar motorfietsen. De 'EM' staat voor Electric Moped en het model is gericht op een jonge doelgroep op zoek naar gemakkelijk, leuk en emissievrij stadsvervoer. Hij is compact, heeft een vlakke voetenruimte en een vloeiende styling die het verschil en de unieke identiteit binnen het Honda-gamma markeert. De EM1 e: is perfect voor korte ritjes in de stad en voor efficiënte, stille en emissievrije ritten naar het werk of de universiteit. Zo sluit het model naadloos aan bij de moderne verwachtingen van stedelijke mobiliteit.

Aangezien de toenemende lokale wetgeving rond parkeren in steden in heel Europa het gebruik van traditionele verbrandingsmotoren (ICE) beperkt, groeit de EV-markt uiteraard. Honda betreedt deze markt nu met een nieuwe, hoogwaardige keuze voor zowel jonge rijders als pendelaars op de korte afstand. Voor een doorsnee student, die op een gemiddelde dag een rondje van 30 km door de stad maakt, is de EM1 e: een mooi voorstel: eenvoudig te rijden en te hanteren, stil en milieuvriendelijk vervoer.

Modeloverzicht
De EM1 e: is compact, gebruiksvriendelijk en een vorm van schone mobiliteit met een frisse nieuwe styling. Het grootste deel van de EM1 e: is conventioneel: een stalen frame, telescoopvork, dubbele schokdempers en schijfremmen voor/achter zijn klassieke bromfietskenmerken. Wat echt nieuw is, zijn de elektrische motor in het wiel en Honda's eigen Mobile Power Pack e:. Het Power Pack kan worden verwijderd om vervolgens thuis gemakkelijk op te laden met behulp van de op maat gemaakte lader.  
De EM1 e: is volledig uitgerust met een digitaal dashboard, hoogwaardig materiaal, een grote voetenruimte, opbergruimte onder het zadel en een USB-oplaadpunt. Hij heeft ook voetsteunen voor de duopassagier, een bagagedrager en een zijstandaard voor snel parkeren.
De actieradius bedraagt 41,3 km met een topsnelheid van 45,0 km/u.

De 2023 (MJ23) EM1 e: zal verkrijgbaar zijn in drie eigentijdse kleuropties:
- Pearl Sunbeam White
- Digital Silver Metallic
- Matte Ballistic Black Metallic

Batterij & oplader

  • Het Honda Mobile Power Pack  e: meer dan 2.500 keer kan worden opgeladen
  • Oplaadtijd van 25% tot 75% is slechts 160 minuten
  • 50V Honda Mobile Power Pack  e: verwisselbaar lithium-ion batterijpakket
  • 270W luchtgekoelde oplader voor thuisgebruik

De EM1 e: wordt aangedreven door het 50V Honda Honda Mobile Power Pack  e:, door Honda zelf ontwikkeld met dezelfde niet-aflatende aandacht voor duurzaamheid, betrouwbaarheid en kwaliteit waarvoor de verbrandingsmotoren van Honda al lang bekend staan. Eén keer opladen biedt een bruikbaar rijbereik van 41,3 km of ongeveer 48,0 km in ECON-modus volgens interne testomstandigheden (30 km in WMTC klasse 1 testomstandigheden) en het Honda Mobile Power Pack  e: is ontworpen om verschillende temperaturen, vochtigheidsniveaus, schokken en trillingen te weerstaan. Zoals de naam al aangeeft, is het Honda Mobile Power Pack  e: een verwisselbare batterij die gemakkelijk uit de EM1 e: kan worden verwijderd om thuis te worden opgeladen. De bediening is eenvoudig: de lader, compleet met luchtkoeling, werkt op een eenfasige AC 100-240 V huishoudelijke bron en produceert maximaal 270 W. De lader weegt 5,3 kg en de LED-indicatoren geven de laadstatus in 4 segmenten aan. Het Honda Mobile Power Pack  e: zelf weegt ongeveer 10 kg en kan eenvoudig worden gedragen en vervangen dankzij een makkelijk handvat. Van nul tot maximale lading bedraagt de oplaadtijd ongeveer 6 uur; van 25% tot 75% is slechts 2,7 uur (160 minuten) nodig. Honda's befaamde duurzaamheid betekent dat het Honda Mobile Power Pack  e: meer dan 2.500 keer kan worden opgeladen (interne testomstandigheden**).
De motor in het wiel heeft een vermogen van 0,58 kW en produceert 1,7 kW op piekniveau. In de ECON-modus is het vermogen ingesteld op 0,86 kW. De topsnelheid bedraagt 45 km/u en de EM1 e: kan een helling van 10° beklimmen met een gewicht van 75 kg aan boord. In de ECON-modus wordt de gasreactie zachter gezet en de topsnelheid verlaagd, waardoor de bruikbare actieradius wordt vergroot tot ongeveer 48 km.

Styling & uitrusting

  • Digitaal instrumentenpaneel en USB Type-A oplaadaansluiting
  • 3,3 liter opbergruimte onder het zadel
  • Achterdrager en passagiersvoetsteunen

De EM1 e: is bewust slank en compact gevormd opdat hij zich onderscheidt van zijn ICE-broers en zussen, met een mix van vloeiende, organische rondingen aan de voorkant en een meer hoekige, doelgerichte achterkant. Een 12 V-accu voorziet de scooter van stroom en alle verlichting is LED. Een eenvoudig digitaal dashboard geeft alle belangrijke informatie overzichtelijk weer, inclusief het percentage resterende acculading.
Er is 3,3 liter bergruimte onder het zadel, en een opbergvak - dat groot genoeg is voor een 500 ml PET-waterfles - is te vinden aan de linkerkant. Aan de rechterkant is een USB-aansluiting voor het opladen van een smartphone. Er is ook een handige haak om een tas aan op te hangen en handgrepen voor de duopassagier.
Standaard is ook een bagagedrager gemonteerd, terwijl de voetsteunen van de passagier netjes kunnen worden opgevouwen als ze niet worden gebruikt.
Een handige topkoffer van 35 liter (en een montagesteun) zijn verkrijgbaar als optionele accessoires.

Chassis

  • Stalen frame, telescopische voorvork en dubbele achterschokdempers
  • 740 mm zadelhoogte, 95 kg gewicht inclusief batterij
  • Hydraulische schijfrem vooraan en trommelrem achteraan, gekoppeld door CBS (Combined Braking System)

Hoewel veel aan de EM1 e: nieuw is, is het chassis eerder vertrouwd en tegelijkertijd effectief, licht en sterk, met een gemakkelijke, zelfverzekerde besturing als doel. Hij is uiterst compact, met een lengte van slechts 1.860 mm en een zeer toegankelijke zithoogte van 740 mm. De bodemvrijheid is 135 mm en het gewicht inclusief batterij is slechts 95 kg.
Het frame is een duurzaam stalen ontwerp; de 31 mm telescopische voorvork is gekoppeld aan dubbele achterschokbrekers met dubbele dempers. Balhoofdhoek en naloop zijn ingesteld op 27°/77 mm bij een wielbasis van 1.300 mm.
De banden meten 90/90-12 vooraan en 100/90-10 achteraan. Het voorwiel is van gegoten aluminium, het achterwiel van aluminium en staal. De remmen – 190 mm/enkelzuigerremklauw vooraan en 110 mm trommelrem achteraan – zijn gekoppeld via het Combined Braking System (CBS) voor een soepele remcontrole. Wanneer de achterrem wordt geactiveerd, verdeelt CBS de remkracht naar de voorste remklauw.

Print
 
Author: Lenie Mulder
0 Comments

Categories: Nieuws, Honda nieuwsNumber of views: 496

Tags:

Theme picker