Menu
  1. Home
  2. Over ons
  3. Occasions
  4. Honda
  5. Honda demodagen
  6. Kawasaki
  7. Werkplaats
  8. Hyperpro
  9. Bagster
  10. Nieuws
  11. Contact

Nieuws

Honda Goldwing GL 1800 Bagger - 2023

Al sinds zijn introductie als naked 1.000 cc in 1975 belichaamt de Honda Gold Wing de ultieme reisgezel op twee wielen. Het is dan ook een motorfiets die zelf een reis ondernam. Over de jaren heen groeide de omvang, de motorinhoud en tegelijkertijd ook zijn pertinente, ongeëvenaarde reputatie als synoniem voor luxe, kwaliteit en comfort. Voor 18YM evolueerde de motor verder en dit keer opteerde Honda voor een heel andere aanpak als antwoord op de evoluerende demografie en motormarkt. De GL 1800 Gold Wing en Gold Wing Tour  sloegen een andere richting in voor een compleet nieuw, strakker, lichter en meer wendbaar resultaat. Tegelijkertijd bevestigden een uitgebreid gamma aan nieuwe features zijn reputatie als technologisch vlaggenschip. Dankzij deze evolutie groeide de aantrekkingskracht van de Gold Wing bij een ruimere en jongere generatie motorrijders die de vorige versies mogelijk over het hoofd hadden gezien. Of hem gewoon niet kenden. In 2020 volgden verbeteringen aan de ophanging en de wendbaarheid bij lage snelheid. Het zinnenprikkelende flat-six motorblok blijft het kloppende hart van Honda’s eersteklas tourer. In 21YM volgde een verbeterd audiosysteem en in 22YM kon je hem enkel nog met Dual Clutch Transmission (DCT) verkrijgen. Voor 23YM krijgt de Gold Wing een nieuw Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) dat de rijder snel en duidelijk waarschuwt als de bandenspanning laag is, én een verbluffende nieuwe kleurstelling.

Het motorblok en chassis van de Gold Wing werden gezamenlijk ontworpen tijdens de wedergeboorte van 18YM. Het resultaat was een meer voorwaarts gerichte rijpositie en een compactere motorfiets van omvang. De ingenieurs ontwierpen het aluminium balkenframe rond een voorvork met dubbele wishbone, waardoor het motorblok vooraan de machine kon worden geplaatst. Dankzij de stijfheid en de verminderde wrijving, verbetert onder meer de stabiliteit vooraan. Hoewel de omvang veranderde, verloor het 24-kleps flat-six motorblok niets van zijn vermogen, overvloed aan koppel of verslavende vermogensafgifte. De toevoeging Throttle By Wire (TBW) gaf de keuze uit vier rijmodi: TOUR, SPORT, ECON en RAIN. Daarbij wijzigt de werking van het gecombineerde remsysteem D-CBS (Dual Combined Brake System) afhankelijk van de geselecteerde rijmodus. De Hill Start Assist (HSA) en het start-stopsysteem verbeteren het gebruiksgemak en het verbruik. De DCT beschikt over zeven versnellingen. Het koppelingsgevoel, schakelsnelheid en toerenbereik van de versnellingen verschilt afhankelijk van de rijmodus. De Gold Wing beschikt ook over een kruipfunctie, die je zowel voor- als achteruit kan gebruiken. De Gold Wing geeft de rijder het gevoel van complete vrijheid, gepaard met puur rijplezier, optimale prestaties en een stijlvol ontwerp. Het aerodynamisch efficiënte kuipwerk kanaliseert de luchtstroom rond de rijder. Het windscherm kan elektronisch ingesteld worden naar eigen voorkeur. De luxueuze zadels zorgen voor zitcomfort tijdens lange rijdagen, en een lichtgewicht audiosysteem en speakers leveren optimale geluidskwaliteit. Features zoals Smart Key, Apple CarPlay™, Android Auto™ en Bluetooth™ bieden modern gebruiksgemak en connectiviteit.

Voor 23YM wordt een Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) toegevoegd aan de technische uitrusting, terwijl de GL1800 Gold Wing exclusief beschikbaar wordt in een prachtige, gloednieuwe kleur:
- Iridium Gray Metallic/Mat Pearl Morion Black met rode details op de carterdeksels.

Styling & uitrusting

De hoofdlijn van de motor, van de voorzijde tot de achterzijde, accentueert de verschillende functies van het koetswerk boven- en onderaan. Het kuipwerk speelt een centrale rol met scherpe, solide vlakke oppervlakken en genuanceerde aerodynamische details. Het voegt enige spanning toe die hint naar het potentieel van deze motor. Ook de motor zelf staat centraal dankzij de lijnen. De dubbele wishbone voorophanging, het flat-six motorblok en de uitlaatpijpen etaleren hun functionele pracht. Alles samen creëren de ontwerpelementen een baanbrekende stijl, die beklemtoond wordt door onwaarschijnlijke niveaus van techniek en elektronica. Comfort, afvoer van hitte en, het belangrijkst, de aerodynamica staan hoog op de Gold Wing-agenda. Het kuipwerk kanaliseert de luchtstroom rond de rijder en passagier en zorgt zo voor een aangename koele bries. Een klein windscherm, elektrisch bedienbaar via de linker stuurhelft, biedt uitstekende windbescherming en zorgt desgewenst voor een gevoel van vrijheid en ruimte. De hoek en hoogte kan vrij ingesteld worden. Een groter scherm, volledig instelbare windgeleider voor de armen en bovenlichaam, en vaste windgeleiders voor de onderbenen en voeten zijn optioneel. De zithouding van rijder en passagier is opgesplitst. De rijder kan zich volledig op het rijden concentreren. De comfortabele vorm van het zadel ondersteunt de rijder en geeft ook bewegingsvrijheid. De verlichting is volledig in leds uitgevoerd. Het onderste gedeelte van de koplampen zet vijf gepolierde optische lenzen in en de dimlichten stralen zo een “Jewel Eye” lichtsignatuur uit. De grootlichten (in het bovenste gedeelte) geven een stereoscopische indruk. De richtingaanwijzers, aan de voorzijde geïntegreerd in de spiegels, schakelen zichzelf uit. Het systeem meet het snelheidsverschil tussen voor- en achterwiel en berekent zo het moment waarop ze stoppen met knipperen afhankelijk van de situatie. Bij het gebruik van de cruisecontrole (via de rechter stuurhelft in te stellen) ziet de rijder de ingestelde snelheid in de linkeronderhoek van de snelheidsmeter. Dankzij TBW bereikt het systeem soepel de gewenste snelheid. Ook de bediening voelt uiterst soepel, zeker bij het klimmen. Na het afremmen onder cruisecontrole, keert de Gold Wing terug naar de vooraf ingestelde snelheid via het meest geschikte schakelschema. Het luxueuze instrumentenpaneel geeft toegang tot een unieke cockpit. De wijzers hanteren verschillende lage contrastkleuren met donkere tinten. De randen vormen daarbij kegelvormige hellingen en creëren zo dieptegevoel. Een sierrand met metalen textuur omlijnt elke wijzer. De gloeiende ledkleurovergangen zorgen voor diepgang en een kalme, koele uitstraling. Het zevenduims, kraakheldere TFT-kleurendisplay geeft alle nodige informatie voor audio en navigatie weer. Net als de rijmodi en instellingen van de ophanging. Verschillende segmenten geven de informatie afzonderlijk en functioneel weer. Zo ziet de rijder alle relevante informatie in een oogwenk. De helderheid van het scherm past zich automatisch aan. De rijder kan ook kiezen tussen acht helderheidsniveaus. De maximale lichtsterkte bedraagt 1.000 cd. De bandendruk wordt links onderaan het instrumentenpaneel numeriek weergegeven, en, nieuw voor 23YM, zal het Tyre Pressure Monitoring System een duidelijk en helder waarschuwingslampje doen oplichten als de bandendruk te laag wordt. Het Gold Wing-embleem staat trots centraal op de console en op de Smart Key. Het frisse, chrome 3D-design in twee tinten vermengt de kracht en waardigheid van een leeuwenhoofd met de majestueuze vleugels van een arend, klaar om toe te slaan met de klauwen geopend. De Smart Key activeert alle systemen van de motorfiets en fungeert ook als noodsleutel. De ontsteking en het stuurslot kunnen ge(des)activeerd worden met de Smart Key in de buurt. De meeste Gold Wing-rijders rijden korte ritten van 2-3 dagen. Het totale volume van beide zijkoffers, 60 liter, is dus ruim voldoende. Optioneel voeg je daar de uniek ontworpen binnenzakken aan toe. Met de Smart Key in de buurt volstaat een eenvoudige druk op de knop om de zijkoffers te openen. De koffers kunnen ook tijdelijk ontgrendeld worden vanop afstand. De ontgrendelknop op de Smart Key geeft de passagier zo onmiddellijk toegang. Hydraulische dempers zorgen voor soepel openen en sluiten. De richtingaanwijzers knipperen wanneer je de oproepknop ingedrukt houdt. De Gold Wing beschikt over Apple CarPlay™ en Android Auto™ voor eenvoudige en gepersonaliseerde connectiviteit met de smartphone. Ook beschikt de motor over Bluetooth™ en over twee USB Type C-oplaadpunten. Kwalitatieve, lichtgewicht luidsprekers zorgen voor uitmuntende geluidskwaliteit. De afzonderlijke audiocontrole voor de passagier maakt meerijden een nog aangenamere ervaring. De bediening staat aan de bovenzijde van de rechterzijkoffer en staat toe om volume aan te passen, de audiobron te wijzigen of door te spoelen. De navigatie wordt weergegeven op het kristalheldere zevenduims TFT-kleurenscherm centraal in het instrumentenpaneel. Het systeem hanteert een gyrokompas waardoor de navigatie ook in een tunnel verdergezet kan worden. Tijdens het rijden kan eender welke tussenstop geannuleerd worden en kan ook de route huiswaarts ingesteld worden. De kaarten zijn geüpdatet en men kan tot 99 verschillende routepunten invoegen voor een gedetailleerde reisvoorbereiding. De capaciteit van de benzinetank bedraagt 21 liter. Het verbruik is 5,5 l/100 km (18,2 km/l)

Chassis

Het gegoten aluminium twin-beam frame van de Gold Wing is ontworpen om het motorblok strak te omvatten; de structurele dikte is in elke sectie geoptimaliseerd om al bij stapvoets rijden een soepel en stabiel rijgedrag te verschaffen, of het nu gaat om nauwe straten in de stad of om open landwegen. Naast het naar voren duwen van het voorwiel onder volle belasting van de vering, is een ander voordeel van de dubbele voorwielophanging de vermindering van de wrijving die bij een standaard telescopische voorvork ontstaat wanneer de binnenste en buitenste poot op en neer schuiven in het vorkbeen (ingevolge het opvangen van oneffenheden en stuurinput). Alle asbussen die gebruikt worden voor de besturing en de vering zijn gelagerd, waardoor de wrijving nog verder afneemt. De stuurinput - via de dubbele vorkhouders - verloopt gescheiden van de vering met haar enkele schokdemper, het giermoment van de Gold Wing maakt hem wendbaar en makkelijker te sturen. Bovendien verbinden gepatenteerde stuurstangen het stuur met de stuurarm en het balhoofd, waardoor de rijder een geheel natuurlijk stuurgevoel krijgt. Balhoofdhoek en naloop staan op 30,5°/109 mm. De wielbasis bedraagt 1.695 mm. Het rijklare gewicht van de Gold Wing is 367 kg Het gecombineerde remsysteem D-CBS (Dual Combined Brake System) distribueert de remkracht optimaal tussen voor- en achterwiel. Dankzij de enkelvoudige ABS-modulator, geïntegreerd met het ECU van het remsysteem, blijft het gewicht van het complete systeem laag. Het remsysteem zelf is gelinkt aan de ingestelde rijmodus waardoor het remkarakter wordt aanpast aan de rijomstandigheden. Honda combineert zeszuiger remklauwen met remschijven van 320 mm diameter vooraan. De 316mm-remschijf achteraan wordt bediend door een driezuigerklauw. Een Pro-Arm swingarm, die aan de linkerzijde van het frame bevestigd is, staat in voor de demping achteraan. De rechterzijde blijft zo open voor eenvoudig onderhoud. Het systeem zorgt voor een veel vrijer ontwerp en maakt de machine ook eenvoudiger te bedienen. Bovendien draagt het ook bij aan de stabiliteit. Een Pro-Link levert progressieve vering en comfort. Het systeem gebruikt bolgewrichten, waardoor torsie uitgebalanceerd wordt. De veervoorspanning achteraan kan manueel bijgeregeld worden.

Motorblok

Het 1.833 cc motorblok van de Gold Wing met zes horizontaal gelegen, tegenovergestelde cilinders gebruikt vier kleppen per cilinder. Daardoor komt het wendbare potentieel van het chassis echt tot leven en behoud je ook de verslavende vermogensafgifte en dito -gevoel, kenmerkend voor zijn iconische aantrekkingskracht. Het piekvermogen bedraagt 93 kW bij 5.500 tpm en het piekkoppel 170 Nm bij 4.500 tpm. De boring, 73 mm, komt overeen met de slag, ook 73 mm. De linkse en rechtse cilinders hebben een offset van vier mm. De cilinderbussen zijn vervaardigd uit aluminium. De compressieratio is 10.5:1 De Unicam-cilinderkoppen gebruiken een co-axiale tuimelaaras voor zowel in- als uitlaat. De inlaatkleppen worden bediend door een vingertuimelaar, de uitlaatkleppen door een roltuimelaar. Het ontwerp van de verbrandingskamers is een vijfhoekig dakmodel met vier kleppen. Dankzij het ontwerp van de inlaatpoorten ontstaat een zogenaamde ‘tuimelstroom’ in de cilinders, wat de efficiëntie verbetert. De zuigerwanden hebben een molybdeencoating wat de wrijving vermindert.

Via Throttle By Wire (TBW) beschikt de rijder over vier rijmodi die motorkarakter en vermogensafgifte veranderen. De rijmodi zijn ook gelinkt aan de instelling voor demping van de ophanging en het gecombineerde remsysteem Dual Combined Brake System (D-CBS)
- De TOUR-modus vormt de basisinstelling voor comfort en vermogen. Het zorgt voor een directe openingsratio van 100% tussen gashendel en gasklep. De demping van de vering en de verdeling tussen voor- en achterrem staan op de standaardinstelling.
- SPORT-modus zorgt voor de hoogste ratio tussen gashendel en -klep en zorgt voor stevige acceleratie, stevigere demping en krachtigere druk op het rempedaal voor de achterrem.
- De ECON-modus geeft optimale benzine-efficiëntie en zorgt voor gemoedelijk rijden. De ratio gashendel-gasklep is lager, remkracht en demping zijn standaard.
- In RAIN passen de instellingen zich aan naar natte, gladde omstandigheden. De ratio gashendel-gasklep staat op het laagste niveau, de remkracht is standaard en de demping wordt zachter.

Er is een inlaatkanaal links vooraan en ook een rechts achteraan. Dat ontwerp zorgt voor een wervelende luchtstroom wanneer de lucht naar binnen wordt gezogen. Daardoor wordt het hele oppervlak van de luchtfilter efficiënter gebruikt en vermindert de weerstand. De interne vormgeving van beide kanalen optimaliseert ook de inkomende luchtstroom bij lage toeren, wat de reactie en het koppel verbetert bij een nauwere opening van het gastoevoer. Een enkelvoudig gasklephuis versnelt de luchtstroom en verbetert de reactie. De einddemper stoot een krachtige bastoon uit, zonder overdreven luid te zijn. De diameters van de uitlaatpijpen van twee van de zes cilinders werden met 20% gereduceerd, wat meer diepgang en volume brengt bij het geluid. De geïntegreerde starter-generator (ISG of Integrated Starter Generator) combineert generator en startmotor in één component. De generator wordt zo de startmotor wanneer de stroom omgekeerd wordt. De opstelling is 2,4 kg lichter dan een standaardsysteem. Voor de  ISG worden schuine tandwielen gebruikt, wat mechanisch geluid reduceert. Het herstarten van de motor via het start-stopsysteem gebeurt fluisterstil met dank aan de ISG. Ook is het nauwelijks voelbaar dat de motor herstart dankzij de combinatie van DCT en TBW. Bij het wachten aan een rood licht met het start-stopsysteem geactiveerd, schakelt het motorblok automatisch uit na drie seconden. Om onmiddellijk opnieuw te starten moet de rijder enkel maar aan het gashendel draaien. Het start-stopsysteem zorgt ervoor dat op voorhand reeds hydraulische oliedruk aanwezig is in de DCT-lijn die de koppeling activeert om de motor te starten. Dat vermindert de reactietijd tussen het opendraaien van het gashendel en het moment van bewegen. Om abrupt accelereren in te tomen, zorgt het TBW ervoor dat de gasklep geleidelijk aan opent wanneer het gashendel opengedraaid wordt. Zo ervaart de rijder de soepele acceleratie die past bij de Gold Wing. Het start-stopsysteem kan in- of uitgeschakeld worden via een knop aan de rechter stuurhelft. Om met een gebruikelijke motorfiets te vertrekken op een helling moet de rijder tegelijkertijd de remmen lossen, het gas openen en de koppeling bedienen naargelang de hoek van de helling. Om dat proces te vergemakkelijken, beschikt de Gold Wing over Hill Start Assist (HSA). Na te stoppen op een helling volstaat het om het rempedaal even harder in te duwen. Zo genereert de ABS-modulator hydraulische druk in de achterste remklauw. Wanneer de rijder dan opnieuw vertrekt – zelfs als het remhendel losgelaten is – zorgt de hydraulische druk ervoor dat de remkracht tijdelijk aangehouden wordt, ongeveer drie seconden. Zo vertrekt de rijder moeiteloos bergop met een draai aan het gashendel. Een HSA-indicatielampje geeft aan wanneer het systeem actief is.

Dual Clutch Transmission (DCT)

Sinds de introductie in 2009 verkocht Honda meer dan 200.000 motorfietsen uitgerust met DCT in Europa. De technologie is nu aan zijn veertiende productiejaar toe. en zorgt voor consistent en naadloos op- en terugschakelen. Het unieke DCT-systeem schakelt consistent en naadloos en voelt erg snel heel natuurlijk aan. De technologie gebruikt twee koppelingen: een om op te starten en voor 1e, 3e, 5e en 7e versnelling, de andere voor 2e, 4e en 6e versnelling, waarbij de hoofdas voor elke koppeling zich binnenin de andere bevindt voor een compacte behuizing. Elke koppeling wordt onafhankelijk bestuurd door een eigen elektro-hydraulisch circuit. Op het moment van schakelen selecteert het systeem de gewenste versnelling via de koppeling die op dat moment niet gebruikt wordt. De ene koppeling wordt vervolgens elektronisch ontkoppeld en tegelijkertijd neemt de andere koppeling over. Het resultaat is een consistent, snel en naadloos schakelgedrag. De dubbele koppeling draagt de aandrijving over van de ene naar de volgende versnelling met minimale onderbreking van de aandrijving richting het achterwiel. Dat zorgt ervoor dat je als rijder bijna geen schok of trilling voelt bij het schakelen, waardoor de overdracht erg direct en soepel aanvoelt. Andere voordelen zijn duurzaamheid (aangezien de tandwielen geen versnelling kunnen missen kunnen ze ook niet beschadigd geraken), het gegeven dat je niet kan stilvallen, moeiteloos rijden in druk stadsverkeer, minder vermoeidheid tijdens het rijden en een hogere focus op bochtenwerk en rempunten.

Het DCT-systeem laat twee rijstijlen toe: automatisch schakelen in automatische AT-modus, met voorgeprogrammeerde schakelpatronen die voortdurend de snelheid, geselecteerde versnelling en motortoerental lezen om te bepalen wanneer geschakeld moet worden, en manueel schakelen in MT-modus. Daarbij kan de rijder zelf bepalen om te schakelen via de schakelpeddels op de linker stuurhelft. Het DCT van de Gold Wing is dat van de derde generatie en is de eerste die uitgerust is met zeven versnellingen. Honda ontwikkelde het speciaal voor langeafstandsritten. Het schakelt uiterst soepel en snel. Ook werd het systeem geoptimaliseerd voor manoeuvreerbaarheid op lage snelheid met kleine ratio’s die schakelschok verminderen. De ratio’s liggen verder uiteen bij de hogere versnellingen om het motortoerental te reduceren. Elke schakelbeweging, zowel bij hoge als bij lage versnellingen, is van de hoogste kwaliteit en garandeert comfortabel rijden. Bij het ontwikkelen van de derde generatie DCT verbeterde Honda het schakelgeluid en schakelschok door geluiddempende rubbers te plaatsen aan beide uiteinden van de vorkgeleiders en de hoofdarm, waardoor contactgeluid tijdens het schakelen sterk vermindert. Een veerdemper tussen de koppeling en de hoofdas absorbeert draaikoppel en reduceert zo het geluid en de schokken veroorzaakt door het contact tussen de koppeling en de hoofdas bij het schakelen.

Het DCT van de Gold Wing beschikt over een voorwaartse (1,8 km/u) en een achterwaartse (1,2 km/u) ‘kruipmodus’ (Walking Mode). Die kan je makkelijk in- en uitschakelen via het ‘+/-‘-bedieningselement op de linker stuurhelft. De hoofdas heeft een dubbele buisstructuur. Daarbij verbindt een ketting de buitenste hoofdas (die gebruikt wordt voor de even versnellingen) met de binnenste as, door middel van de tandwielen op de tegenas. Dankzij deze structuur fungeert de buitenste hoofdas als vrijloopas voor de achterwaartse wandelmodus. Deze lichtgewicht oplossing heeft een compacte structuur en maakt een aparte vrijloopas voor de achteruitversnelling overbodig. In de ‘Walking Mode’ schakelt het DCT beide koppelingen in. Koppeling nummer 1 zorgt voor de achterwaartse beweging, koppeling nummer 2 voor de voorwaartse. Zodoende beweegt de motor aan wandelsnelheid voor- en achterwaarts enkel dankzij de koppelingscontrole en dus zonder de nood aan een extra versnelling. Bovendien controleert het Throttle-By-Wire-systeem de snelheid door de koppeling minutieus te doseren bij een bepaald toerental. Zo blijft het systeem controleerbaar en veilig in uiteenlopende situaties.

De vier rijmodi werken samen met het DCT en beschikken dus ook over specifieke DCT-parameters. Ze delen allemaal hetzelfde motorkarakter, de gasrespons en instellingen voor de vering als het MT-model, maar voegen daar specifieke DCT-specifieke parameters aan toe.
- TOUR gebruikt de standaard fabrieksinstelling voor een soepel aangrijpende koppeling en vlotte schakelbewegingen in AT-modus. Schakelen gebeurt in een laag-naar-hoog toerentalregime.
- SPORT maakt gebruik van een meer direct aangrijpende koppeling, met versnellingswissels geprogrammeerd in het midden- tot hoge toerentalbereik.
- ECON grijpt de koppeling zacht aan en houdt de versnellingen vast in een laag- tot middentoerengebied bij een standaard schakelgevoel.
- RAIN heeft eveneens een zacht aangrijpende koppeling, houdt de versnellingen vast in een laag- tot hoog toerentalgebied en heeft een langzamer schakelgedrag in de AT-modus.

Print
 
Author: Lenie Mulder
0 Comments

Categories: Nieuws, Honda nieuwsNumber of views: 595

Tags:

Theme picker