Nieuws

Pre order nu je HONDA CB750 HORNET!

De originele CB600F Hornet uit 1998 groeide om vele redenen uit tot een enorm populaire motor in Europa. Zijn compacte, naakte vorm was geweldig in de stad en hij had het vermogen en de handling om enthousiast bochten aan te vallen. Verschillende versies van de Hornet gingen in de richting van sportief toeren en - in de handen van Hornet Cup-racers - een regelrechte racemotor, terwijl een upgrade uit 2007 extra RR-afgeleid topvermogen en een veel agressiever design toevoegde. Elke individuele eigenaar had een reden waarom hun Hornet zo goed was, maar twee dingen bleven constant gedurende zijn leven en ontwikkeling: Het was een erg leuke motor om te rijden. En het plezier kwam met een betaalbaar prijskaartje.

25 jaar is een lange tijd en sinds de komst van de eerste Hornet, heeft het motorrijden een aantal grote veranderingen ondergaan. Het segment van de naakte motoren blijft groeien in zowel omvang als complexiteit, met veel niches, en de verwachtingen van de rijders zijn nog nooit zo hoog geweest. Het perfecte moment voor een nieuwe Hornet dus - een motor voor nu en een hele nieuwe generatie rijders. Hij heeft veel potentieel en serieuze concurrenten om mee te kampen. Niets daarvan ging verloren bij de ontwikkelingsingenieurs van Honda. Deze achtergrond heeft geleid tot de creatie van iets heel speciaals: een gloednieuwe middengewicht, de CB750 Hornet, die inspiratie bij zijn voorouder haalt, maar het gevierde merk Hornet helemaal up-to-date brengt. En hij is verpakt met een directe injectie van opwinding en pure adrenaline.

Met de styling die geleid is door de nieuwste generatie creatieve geesten in Honda's R&D-faciliteit in Rome, is de Hornet ontwikkeld om jongere rijders aan te trekken die op zoek zijn naar een serieuze stap hogerop. De totaal nieuwe tweecilindermotor levert veel vermogen en koppel, en is voorzien van een uitgebreid elektronicapakket. De hoogwaardige Showa-ophanging werkt samen met een nieuw, lichtgewicht stalen frame waarmee de rijder al het beschikbare potentieel kan benutten. En een minimalistische look zonder compromissen definiëren een scherpe, moderne streetfighter-stijl. Honda heeft de CB750 Hornet bewapend met een toonaangevende vermogen-gewichtsverhouding. Om het simpel te houden, kunnen drie woorden worden gebruikt om het samen te vatten: Snel, wendbaar, leuk.

Dhr. Fuyuki Hosokawa, testprojectleider, Honda R&D, Japan: “De Hornet is altijd een heel speciale motorfiets geweest voor Honda. Opwindende, boeiende prestaties zijn altijd gekoppeld aan een lenig, wendbaar rijgedrag. Voordat we aan dit project begonnen, hebben we lang en hard nagedacht over wat voor soort prestaties we de rijder wilden geven. We wisten dat het essentieel was om het klassieke topvermogen van de Hornet te houden en tegelijkertijd wilden we, als een nieuwe generatie Hornet voor de moderne tijd, dat de motor een sterk koppelgevoel en veel sensaties bij lage tot middenhoge toeren levert. Ons doel is altijd geweest om deze te matchen met de lichtste, meest wendbare handling die mogelijk is, om elke rit - zelfs in de stad - zo boeiend en bevredigend mogelijk te maken. Om de prestaties en het lichtgewicht rijgedrag te krijgen dat we wilden, wisten we dat we een geheel nieuwe tweecilindermotor met korte slag moesten ontwikkelen, met een krukas van 270°. Dit zou niet alleen die top-end rush opleveren, maar ook het sportieve lage koppel, ideaal voor rijden in stedelijke omgevingen en het aanvallen van bochten op de openbare weg. Voor ons is de Hornet altijd de ultieme representatie geweest van het streetfighter-concept en deze nieuwe Hornet zet deze traditie met trots voort.”

Dhr. Giovanni Dovis, hoofd styling ontwerper, Honda R&D Rome: "Honda's ontwerpfilosofie is om op een ongecompliceerde manier iets puur en functioneel te creëren - modellen die zowel prachtig eenvoudig als emotioneel aantrekkelijk zijn. Onze slogan om de vorm van de nieuwe Hornet te sturen was 'Sensual Dynamism'. Het moest een rechttoe rechtaan streetfighter-ontwerp zijn - net als het origineel - maar we wilden veel agressievere hoeken en proporties. Het silhouet en de kronkelige gespierdheid van een jachtluipaard op volle snelheid inspireerden ons met zijn potentieel, aangedreven door de overduidelijke kracht van de nieuwe motor. Het uiterlijk van de Hornet belooft wendbaarheid, dynamiek en lichtgewicht dankzij zijn slanke proporties, puntige staartsectie en superscherpe lijnen. Het creëert een nieuw compact geproportioneerd uiterlijk en heeft kenmerken van spanning en agressie van voor tot achter, wat het echte sportieve doel van de Hornet schetst. En we wilden dat deze motor op een andere manier opvalt: het metallic rode frame en de bijpassende geanodiseerde vorken vormen een levendig contrast met de coolheid van de witte of zwarte lakopties. En natuurlijk moesten we eer bewijzen aan het erfgoed, met de unieke Mat Goldfinch Yellow.”

Modeloverzicht

De gloednieuwe motor van de Hornet verpakt een groot deel van Honda's technische bekwaamheid in een kleine ruimte. De belangrijkste cijfers: 755cc-paralleltweecilinder, 67,5 kW piekvermogen en 75 Nm koppel. Met een rijklaargewicht van 190 kg heeft hij een toonaangevende vermogen-gewichtsverhouding van 0,36 kW per kg / 2,81 kg per kW. Compacte, competitieve CRF-afgeleide Unicam-cilinderkoppen met acht kleppen maken gebruik van neerwaartse luchtinlaten en een Vortex Flow Duct om een ​​optimale verbranding te garanderen. Een 270°-krukas geeft gevoel en karakter; de primaire aandrijving doet ook dienst als balansas, terwijl een assist-/slipperkoppeling samenwerkt met een zesversnellingsbak. Elektronische rijhulpmiddelen dankzij Throttle By Wire (TBW) omvatten 3 rijmodi (plus USER-modus), Honda Selectable Torque Control (HSTC) met 3 niveaus, Wheelie Control met motorvermogen op 3 niveaus en afstelling van de motorrem. Om het potentieel van de nieuwe motor te maximaliseren, is hij gehuisvest in een geheel nieuw stalen diamantframe, dat extreem licht is dankzij optimalisatie van wand-/pijpdikte en stijfheid. Voor optimale wendbaarheid en feedback van de rijder is de vering van topkwaliteit: Showa 41 mm SFF-BPTM USD-vorken en Pro-Link-achterschokbreker. Dubbele radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers bijten hard, terwijl de banden de juiste maat hebben voor perfecte grip en wendbaarheid – een 120 vooraan en een 160 achteraan. De uitgebreide specificatielijst wordt bekroond door een 5-inch tft-kleurendisplay dat levendige informatievoorziening en beheer van alle systemen toont, evenals de connectiviteit van het Honda Smartphone Voice Control-systeem voor zowel Android- als iOS-apparaten. Alle verlichting is led; de richtingaanwijzers annuleren automatisch en bevatten ook een noodstopsysteem (ESS). Een reeks accessoires, waaronder een quickshifter, zachte bagage, motorbeschermers en cosmetische verbeteringen zijn klaar voor gebruik.

De 23YM CB750 Hornet is vanaf januari verkrijgbaar in de volgende kleuropties:
- Pearl Glare White met Metallic Red Flame frame en geanodiseerde rode vorken
- Graphite Black met Metallic Red Flame frame en geanodiseerde rode vorken
- Matte Iridium Gray Metallic
- Mat Goldfinch Yellow

Motor

De onthulling van een gloednieuwe Honda-motor is altijd een bijzonder moment. De presentatie ervan als onderdeel van een gloednieuwe Hornet toont het belang aan van de terugkeer van de iconische modelnaam. Honda's ingenieurs hebben een gloednieuwe, paralleltweecilindermotor gebouwd die een enorm plezierige punch levert om de Hornet zijn prestaties te geven. Hij is ontworpen voor elke rijder om het maximale eruit te halen, met een opwindend piekvermogen, maar ook om toegankelijke bruikbaarheid in het lage tot middenbereik te bieden - perfect voor de minder ervaren rijders, en een grote boost voor het plezier van dagelijks rijden in de stad. 755cc, met een Unicam-cilinderkop met 8 kleppen levert hij 67,5 kW bij 9.500 tpm en 75 Nm koppel bij 7.250 tpm. Boring en slag bedragen 87 x 63,5 mm met een compressieverhouding van 11,0:1. De compacte en lichtgewicht (en een configuratie die wordt gebruikt door de MX-wedstrijdklare CRF450R) Unicam-kop bedient de 35,5 mm inlaatkleppen via de nok en de 29 mm uitlaat via tuimelaars. Inlaatlift is 9,3 mm, uitlaat 8,2 mm. Voor een scherpe pick-up en gasrespons zorgen gepatenteerde Vortex Flow Ducts voor een meer uniforme verdeling van de side scoops naar de airbox, die vervolgens downdraft-inlaten en 46 mm diameter gasklephuizen voedt. De 270°-krukas en ongelijke ontstekingsvolgorde creëren een karaktervol tweecilindergevoel. Om de motor zo strak mogelijk te omwikkeld, is er geen balanceer-aandrijftandwiel; het primaire aandrijftandwiel verdubbelt de taken en laat ook de balansas draaien. De waterpomp zit weggestopt in het linker carterdeksel en er is geen watergekoelde oliekoeler nodig. De cilinders gebruiken ook een Ni-SiC (Nickel-Silicon Carbide) coating, zoals ook gebruikt in de CBR1000RR-R Fireblade en CRF450R. Een assist-/slipperkoppeling – met schuin geplaatste schijfsegmenten – zorgt voor een licht hendel gevoel, vereenvoudigt het schakelen en voorkomt het stuiteren van het achterwiel bij hard remmen en snel terugschakelen. Een brandstofverbruik van 4,3 l/100 km (WMTC-modus) biedt een potentieel bereik van meer dan 340 km uit de brandstoftank van 15,2 l. Een 35 kW A2-versie zal ook beschikbaar zijn.

Motorelektronica

Throttle By Wire-motorbediening biedt drie standaard rijmodi, waarbij de gasaanname en het gevoel van de motor worden aangepast aan de omstandigheden en de intentie van de rijder; ze kunnen eenvoudig worden omgeschakeld en beheerd tussen de linker stuurmodusschakelaar en het tft-scherm.

Er zijn 3 niveaus van Engine Power (EP), Engine Brake (EB) en Honda Selectable Torque Control (HSTC) met geïntegreerde Wheelie Control beschikbaar; HSTC kan ook worden uitgeschakeld. De rijmodi bieden verschillende combinaties van elke parameter.
- SPORT gebruikt level 3 EP en level 1 EB en HSTC om maximale prestaties te leveren met minimale tussenkomst.
- STANDAARD-modus is een middeninstelling die niveau 2-instelling gebruikt voor EP, EB en HSTC.
- De RAIN-modus maakt gebruik van de laagste EP-instelling, niveau 1, voor de minst agressieve vermogensafgifte met niveau 2 EB en 3 HSTC.
- In de USER-modus kan de rijder kiezen tussen de 3 instellingen voor elke parameter en de instelling opslaan voor toekomstig gebruik.

Styling en uitrusting

Honda's R&D-ontwerpers in Rome keken met respect naar Hornets uit het verleden en gingen aan de slag met een nieuwe, eigentijdse uitdrukking van technische schoonheid met het silhouet, de lijnen en vormgeving in compacte, elegante proporties. Het belangrijkste kenmerk van de Hornet is de brandstoftank, die is geïnspireerd op de vorm van de vleugel van een horzel. Overal waar je kijkt, van de agressief gehoekte neus tot de vlijmscherpe, minimale staart, zijn er kenmerken van spanning en agressie, die de ware sportieve intentie schetsen. Bruikbaarheid voor alle rijders is ook inherent aan het ontwerp. De zithoogte is een zeer aangename 795 mm. De rechte rijpositie heeft licht naar achteren geplaatste voetsteunen voor natuurlijke controle en een breed stuur voor hefboomwerking. De instrumenten bestaan ​​uit een 5-inch, goed afleesbaar tft-kleurenscherm met vier soorten snelheid/tpm-weergave – analoog of op een balk, afhankelijk van de voorkeur van de rijder – evenals brandstofmeter/verbruik, rijmodusselectie/motorparameters, geselecteerde versnelling en aanpasbaar opschakelpunt op de toerenteller. De bediening gaat via het scherm en de schakelapparatuur op de linkerkant van het stuur. Ook geïntegreerd in de interface is het Honda Smartphone Voice Control-systeem, dat de rijder onderweg met zijn Android verbindt en spraakbeheer van telefoongesprekken, berichten, muziek en navigatie mogelijk maakt. Voor het eerst zullen verschillende van de HSVC-functies ook toegankelijk zijn op iOS-smartphones. Er is een op een helm gemonteerde headset nodig en de smartphone maakt via Bluetooth verbinding met het dashboard; beheer van Honda Smartphone Spraakbesturing is ook mogelijk met de knoppen op de linkerhelft van het stuur. Om het hele elektrische systeem te vereenvoudigen en te verkleinen, gebruikt de Hornet een Controller Area Network (CAN) naast een Body Control Unit (BCU). De BCU bevindt zich onder het zadel en verwerkt gezamenlijk besturingssignalen - van de ABS-modulator, tft-scherm en schakelapparatuur - die niet worden bestuurd door de ECU in het CAN-systeem. De achter knipperlichten hebben een Emergency Stop Signal (ESS)-functie. Bij een minimumsnelheid van 56 km/u, waarbij een van de twee remmen werkt met een negatieve acceleratie van minimaal 6,0 m/s², knipperen de alarmknipperlichten om andere weggebruikers te waarschuwen dat er een harde stop wordt uitgevoerd. Bij dezelfde snelheid wordt de drempel verlaagd als ABS wordt geactiveerd, tot een negatieve acceleratie van minimaal 2,5 m/s². Ze annuleren ook automatisch; in plaats van een eenvoudige timer te gebruiken, vergelijkt het systeem het snelheidsverschil van het voor- en achterwiel en berekent het wanneer de indicatie moet worden geannuleerd ten opzichte van de situatie.

Chassis

Het stalen diamantframe van de Hornet is licht van gewicht, slechts 16,6 kg (ter vergelijking: de CB650R is 18,5 kg). Een belangrijk technologisch proces van verstijving, verdunning van de hoofd-/onderbuis en optimalisatie van de scharniervorm heeft een enorm sterk platform opgeleverd, met een stijfheidsbalans om gevoel en geometrie te leveren die zijn ingesteld voor wendbaarheid - precies wat de motor nodig heeft. De balhoofdhoek en naloop zijn ingesteld op 25° en 99 mm, met een wielbasis van 1.420 mm en een leeggewicht van 190 kg. Met het oog op het verbeteren van de sportieve rijeigenschappen (vooral remmen bij hogere snelheden) worden Showa 41mm Separate Function Fork Big Piston (SFF-BPTM) USD-vorken gebruikt, geklemd door Hornet-specifieke boven- en onderkroonplaat. Met 130 mm veerweg en door de functies te verdelen - Big Piston drukscheidingsdemper in één poot, veermechanisme in de andere - maximaliseert zowel de reactie op veranderingen in het wegdek als de algehele rijkwaliteit. De achterschokdemper werkt via de stalen achterbrug via Pro-Link en biedt een veerweg van 150 mm. Het ontwerp zorgt voor een uitstekende respons en temperatuurbeheersing; het beschikt over een 5-traps veervoorspanningsafstelling met veerconstante en dempingsinstellingen die zijn geoptimaliseerd om bij de vorken te passen. Dubbele 296 mm schijven vooraan en Nissin radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers zorgen voor een indrukwekkende stopkracht, met een uitstekend progressief gevoel door de hendel. Y-vormige spaken worden gebruikt om het rijgedrag en de rijkwaliteit nog verder te verbeteren. De breedte van het voorwiel is 3,5 inch met een 120/70-ZR17-band, de achterste velg meet 4,5 inch met een 160/60-ZR17-band.

Bel voor meer info of een afspraak 055-3602034.

Klik voor nog meer info...

Print
Author: Lenie Mulder
0 Comments

Categories: Nieuws, Honda nieuwsNumber of views: 377

Tags:

Theme picker